Uzun bir dönem
sonra PPL ‘imi almış ve PIC’lere başlamış duruma geldik sonunda. THK Selçuk’ta
PPL eğitimime başlamıştım bilmeyenler için. THK’nın daha önce kullanmış olduğu
T-67 uçaklarının kazaları meşhurdur. Sivil Havacılık bu kazalardan sonra C172
geçmeye zorlamıştı THK’yı ve artık kaza yaşanmasını istemedikleri için THK
yeterince uyarılmış olmalı ki son 4 yalnız seyrüsefer uçuşumu ancak mükemmel
havalarda bitirip 4 ayda bitirdim. Bunun külfiyeti bana tabii ki toplamda PPL
için 7 aya mal oldu. Bu dönemden sonra daha önce bahsettiğim gibi modüler atpl
göreceğim için PIC NR IR CPL ME MCC(zorunlu değil) uçuşlarımı ve ATPL
derslerime başlamam gerekiyordu.
Öncelikle 2
türlü havayolu pilotu olabilirsiniz. Entegre ve Modüler eğitim. Entegrede bütün
modüllerin yer derslerini öncelikle görürsünüz, dersler bitince bütün
modüllerin uçuşları başlar. Eğitim kurumunuzu değiştirmeniz çok zordur. Modülerde
ise yukarıda ve aşağıda bahsettiğim/bahsedeceğim şekilde sırasıyla modülleri
tamamlayıp lisansınızı alabilirsiniz.
Neden
PIC saatleri bukadar farkeder?
İki
araba kiraladığınızı düşünün biri Mercedes diğeri Fiat olsun. Kuşkusuz ki
Mercedes’in bakımı, parçası, 4 kişilik olduğundan sigortası ve kasko fiyat
farkı ve yaktığı yakıt haliyle fazla. Fiata bakarsak tam tersi şirketlerde buna
göre tabii ki kiralama ücretini belirliyor. THK ve ERAH gibi okullarda C172
bulunuyor. Saatlik yakışı yaklaşık 45 litre, 4 kişilik, bakım maliyeti ve diğer
bahsettiğim maliyetleri yüksek olan uçaklar bunlar. Topair’de ise Evektor RTC Sportstar 2 kişilik
saatlik tüketimi 15-19 litre olan maliyetleri kat ve kat düşük olan uçaklar
bulunuyor. Üzerinde Rotax 912 ULS motor var bu uçağın ve bu tip motorlar
genelde microlight, ultralightlarda kullanılır. Max Take-Off Weight ve Max
Landing Weight 600 Kg’dır. Yazdığım örneğe bakılırsa neden saatlik fiyat
bukadar farkediyor anlarsınız. Peki aynı tip uçak THK’da 360$ iken neden ERAH’ta
200 küsür $’dır? Bunu da aynı arabaya sahip iki rent a car daki fiyat farkına
benzetebilirsiniz.
Şirketler
kendi kar marjlarını kendisi belirler, hele ki bu havacılık endüstrisi ise çok
değişir. Çünkü siz modülerin anlamını bilmezsiniz paranızı verir modüler
okumaya başlarsınız haberiniz bile olmaz fazladan paralar ödediğinize. Modüler
paket fiyatı iki okulda da aynıysa ve PIC birinde ucuzsa demek başka bir modül
daha uygun fiyatlıdır. Bu nedenle entegre atpl değil eğer modüler okumayı
düşünüyorsanız şimdi aşağıda sıralayacaklarıma dikkat edin.
1-
Fiyat – Her modül için bir excel tablosu
oluşturup hangi kurumda ne kadar bunu öğrenin illa ki modüler okuyorsunuz diye
tüm paketi satın almak zorunda değilsiniz ve emin olun ki paket alırsanız %10
indirim derlerse aynı indirimi tek alınca da yapacaklardır.
2-
Güvenilirlik – Okulları araştırın en olmadı
gelin bana sorun 1 ay öncesi güncel fiyatlarda mevcut bende PPL hariç
araştırmamı aynen yapmıştım. Bu fiyatlara göre en ucuzu en iyisi
demeyeceksiniz. Adamların elinde teknisyen yoktur 3 aydır öğrencisi uçak
bekliyordur, daha SHGM’den okul yetkisini almamıştır vb.
3-
İndirim – Arkadaşlar her okul inanın ki indirime
açık. Hem de ciddi miktarlarda indirim imkanı sağlıyorlar. Örneğin; başlangıçta
dolar 1.92 iken modüler atpl PIC hariç THK ile sözleşme yaptım ardından PPL
sonrası devam etmeyeceğim sizde sözleşme iptal olsun dedim 3 gün içinde
yaklaşık 40-50 milyar arası indirim yapıldı(kurlar çok arttığından doları
entegrelere 2,4 yapmışlardı bizde hala 2,7 lerde idi) peki dedim PIC’i uçup
geliyorum. Bu arada benim dönemimdeki arkadaşlardan çalıştıkları için PPL’ini
daha almayanlar olduğundan Atpl dersleri başlamadan PIC’leri uçup gelicektim.
4-
Süre- Daha önceki dönemleri hangi modüllerde kaç
ayda mezun ettiklerini öğrenin. Eğitimin kısa sürmesi özellikle kredi çekenler
için büyük yarar sağlayacaktır. 7 ayda biten PPL dönemim sırasında ERAH’ın
nerdeyse 3. PPL mezununu verecek olmasıdır bunu söyleten bana. Örneğin, PIC
için TOPAIR’de şuan hemen hemen günde 5
saate kadar uçuş yapıyorum. 6 günde 27:25 uçuşum oldu.
5-
ATPL- ATPL eğitimini %50 uzaktan seçin. Uzaktan
eğitimle bir ay uzaktan bir ay yerinde ders şeklinde 3 kerede eğitimleri
alıyorsunuz. Uzaktan eğitim kısımlarında da diğer uçuş modüllerini
tamamlarsanız çok kısa sürede havayolları pilotu olabilirsiniz.
Şimdi ise
Topair hakkında görüşlerimi belirticem çünkü ben buraya gelmeden hata mı
yapıyorum diye çok düşündüm çünkü bilinmeyen şey her zaman tehlikelidir. Topair’in
sahibi Hamid Kaptan 11000 saat uçuşu olan THY ve Atlas’ta uçmuş dünyanın önde
gelen medeniyet ülkelerinde uçmuş, Türkiye’de öğrenci ve type kontrol pilotluğu
yapan ve hemen hemen her airline tipinde type yetkisi olan bir kaptan. 26 Mayıs
2015’de bir çocuğu daha oldu analı babalı büyüsün inşallah buradan iyi
dileklerimi gönderiyorum şimdiden. Hamid Kaptan’ın uçuşuna olduğu kadar işine
olan ciddiyetinden de çok memnun oldum. Şirketi için her şeyi yapmak için
gerçekten koşturuyor. Gözlerimle şahit oldum ve yöneticilik bu dedim. Okul
yönetimi genellikle İranlı fakat hepsi pilot olduğundan dünya vatandaşı tabii
ki :).
Uçağı
kullanmak için ilk öncelikle POH(Pilot’s Operating Handbook) eğitimi alıyorsunuz
ilk gün ve size sözleşme yaparken İngilizcenizi soruyorlar. İngilizceniz varsa muhtemelen
baş uçuş öğretmeni Veda hoca ile birlikte derslere başlıyorsunuz ve sınava
giriyorsunuz. Veda Hoca’da İranlı fakat İngiltere, Kanada, USA uçtuğu yerler ve
mükemmel bir aksanı var. POH sınavından emergency usullerden 100, normal
usullerden 70 almanız gerekiyor. Sınav günü geçince uçuşlarınız başlıyor.
Üstten kanat
C172S ‘ ten sonra, alttan kanat bu uçak ilk öncelikle beni şaşırtsa da gün
geçtikçe aşağı yukarı 10 saat sonra alışıyorsunuz. Bu alışma süreci ve 10 saat
fazlasına kadar siz istemeseniz de safety pilot olarak Veda kaptan size eşlik
edecek ve mükemmel şeyler öğreneceksiniz. Daha sonraki dönemlerde isterseniz
yanınıza bir safety pilot verebiliyorlar ayrıca. Şuan Türkiye’de benim kadar
farklı havaalanına inmiş olan öğrenci yoktur tahmin ediyorum. Okul hemen hemen
tüm hava alanlarına gitmenize olanak sağlıyor çünkü anlaşmaları var, indi bindi
paralarını da okul karşılıyor. Devlet havaalanları için bu geçerliyken Hezarfen(Ayjet),
Selçuk Efes(THK) gibi havaalanları özel olduğundan onlar ayrı ücret istiyor
fakat okul onu da karşılıyor.
PIC
uçuşlarında yanımıza arkadaşlarımızı alabiliyor muyuz derseniz;
Havaalanında
aprona girmek için apron kartınız, apron geçici giriş kartınız yada Çelebi yer
hizmetleri ile görüşüp para vermeniz gereklidir. Ben Topair ile görüştüm
günübirlik geçici giriş kartı çıkarmak sureti ile yanımda uçurabilicem fakat bu
kart için bir ton evrak düzenlenmesi gerekiyor. Çok fazla olmamak kaydıyla
Topair yine yardımcı oluyor. Kendi uçağınız olsa dahi bu kural böyle.
PIC
uçuşlarından sonraki rotam ATPL uzaktan eğitim kısmı olacak. İlk uzaktan
eğitimde NR ve IR’ a başlayacağım. Diğer uzaktan eğitimlerde ise CPL,ME,MCC
şeklinde devam edeceğim. Bir sonraki post’umda yorumlarda yazılan istekler
doğrultusunda PPL derslerini yazıcam.
Sağlıkla
kalın...
Ulaşmak isteyenler;
E-mail : yigitbilgic@gmail.com
Instagram: apieceofaviation
Yorum yapmak için "Yorumlama Biçimi" kısmını "Anonim" yada varsa Gmail hesabınız "Google" olarak seçiniz.
thank you once again :)
YanıtlaSilEvet Top Air Flight Academy fazla bilinmeyen bir okul. Çünkü bildiğim kadarıyla eskiden PPL eğitimleri veriyormuş şimdi ATPL eğitimleri vermeye başladı. Bu okulla ilgili ayrıntılı yazı görmek beni memnun etti. Yolun açık olsun, yazmaya hep devam et. Ben de okumaya devam edeceğim. :)
YanıtlaSilYorumunuz icin tesekkur ederim. Bir duzeltme ilave edecegin. Suan ppl pic ve nr topair de corlu havaalaninda verilmekte lakin geri kalan moduller yunanistan gloval flight academy de veriliyor Easa olmasi icin. Mudur Hamid kaptan kisa surede Avrupada kendi ucus okullarini acip tek elden yurutmeyi planliyor. Iyi gunler olsun.
SilTAFA'da ppl + nr + pic +atpl eğitimlerini almayı planlıyorum. Son aşamayı da Yunanistan'daki okuldan alabilirim. ATPL için %90 uzaktan öğretim yazıyor websitesinde. Çalıştığımdan dolayı en uygun seçenek bu.
YanıtlaSilTAFA'dan memnunsun anladığım kadarıyla. EASA olması için ATPL'i de mi Avrupa'da almak lazım yoksa ATPL heryerde aynı ATPL mi ?
EASA lisansı için ir + cpl + me/ir eğitimlerini Yunanistan'da yapmamız lazım, orası tamam fakat sağlık muayenesini tekrar almamız gerektiğinde Avrupadan mı almak şart yoksa Türkiye'den de alabiliyor muyuz ?
Biraz uzun oldu. Mailde atmıştım sana. En kısa sürede cevap alırım umarım. Gidip TAFA'yı ziyaret edicem zaten en kısa sürede.
Blog harika ! Teşekkürler.
Cok cok kusura bakmayin :) guzel sozler icin oncelikle tesekkur ederim ancak atpl sinavinin ikinci modulune giricem haftaya iyice program yogunlasti maili gordum cevap atamadim. Atpl heryerde ayni hatta ben easa sorularini calisiyorum jaa de ayni sey cikiyor fakat bende ayni seyi dusundum kalani yunanistanda atpl i ise burda alayim diye olmuyormus illa easa atpl teori istiyorlar. Tafa icin ise gercekten herseyi Amerikadaki part 141 gibi ozune kadar ogrenebileceginiz fakat bu yuzden cok zor bitirebilecek okul ara sinavlar yapiliyormus arkadaslarimdan girenler oldu bu enfrs birsey herseyi zerre zerre ogrenmek isteyene fakat zorluyorlarmis buda daha cok calisma gerektirir buda sizi daha iyi bir pilot yapar aslinda. Ben suan olsa tafaya giderdim bunu da ekleyip derse donuyorum. Basarilar :)
Sil