28 Mayıs 2015 Perşembe

PPL Sonrası PIC Maceralerı, Rota ve Mali Konular Hakkında Bilgilendirme

Uzun bir dönem sonra PPL ‘imi almış ve PIC’lere başlamış duruma geldik sonunda. THK Selçuk’ta PPL eğitimime başlamıştım bilmeyenler için. THK’nın daha önce kullanmış olduğu T-67 uçaklarının kazaları meşhurdur. Sivil Havacılık bu kazalardan sonra C172 geçmeye zorlamıştı THK’yı ve artık kaza yaşanmasını istemedikleri için THK yeterince uyarılmış olmalı ki son 4 yalnız seyrüsefer uçuşumu ancak mükemmel havalarda bitirip 4 ayda bitirdim. Bunun külfiyeti bana tabii ki toplamda PPL için 7 aya mal oldu. Bu dönemden sonra daha önce bahsettiğim gibi modüler atpl göreceğim için PIC NR IR CPL ME MCC(zorunlu değil) uçuşlarımı ve ATPL derslerime başlamam gerekiyordu.

Öncelikle 2 türlü havayolu pilotu olabilirsiniz. Entegre ve Modüler eğitim. Entegrede bütün modüllerin yer derslerini öncelikle görürsünüz, dersler bitince bütün modüllerin uçuşları başlar. Eğitim kurumunuzu değiştirmeniz çok zordur. Modülerde ise yukarıda ve aşağıda bahsettiğim/bahsedeceğim şekilde sırasıyla modülleri tamamlayıp lisansınızı alabilirsiniz.

Modüler eğitimin en güzel yanı her eğitim modülü için kurumunuzu kendinizin seçebilmenizdir. Daha önce bahsettiğim gibi IR eğitimine başlayabilmek için 50 saat PIC ve NR eğitimini tamamlamanız gerekiyor. CPL için ise şart toplam uçuş saatiniz 150 saat olmalı ve 300 nm en az 2 meydana full stop yaptığınız seyrüsefer uçuşu önemli. Bu nedenle ilk öncelikle PPL başladığı gibi kendime göre uygun olan kurum TOPAIR’e gittim. PIC için verdikleri fiyat 50 saate kadar 159 €, 50 saat sonrası 149€. Bu fiyata servis, yakıt, havaalanlarına indi bindi paraları dahil. THK’da 360$ olduğu için saati tabii ki insan korkuyor sonuçta TOPAIR neresi diyerek gitmiştim ilk başta. Öncelikle yeni sorulan bir sorudan başlıyayım.


                Neden PIC saatleri bukadar farkeder?

                İki araba kiraladığınızı düşünün biri Mercedes diğeri Fiat olsun. Kuşkusuz ki Mercedes’in bakımı, parçası, 4 kişilik olduğundan sigortası ve kasko fiyat farkı ve yaktığı yakıt haliyle fazla. Fiata bakarsak tam tersi şirketlerde buna göre tabii ki kiralama ücretini belirliyor. THK ve ERAH gibi okullarda C172 bulunuyor. Saatlik yakışı yaklaşık 45 litre, 4 kişilik, bakım maliyeti ve diğer bahsettiğim maliyetleri yüksek olan uçaklar bunlar.  Topair’de ise Evektor RTC Sportstar 2 kişilik saatlik tüketimi 15-19 litre olan maliyetleri kat ve kat düşük olan uçaklar bulunuyor. Üzerinde Rotax 912 ULS motor var bu uçağın ve bu tip motorlar genelde microlight, ultralightlarda kullanılır. Max Take-Off Weight ve Max Landing Weight 600 Kg’dır. Yazdığım örneğe bakılırsa neden saatlik fiyat bukadar farkediyor anlarsınız. Peki aynı tip uçak THK’da 360$ iken neden ERAH’ta 200 küsür $’dır? Bunu da aynı arabaya sahip iki rent a car daki fiyat farkına benzetebilirsiniz.

Şirketler kendi kar marjlarını kendisi belirler, hele ki bu havacılık endüstrisi ise çok değişir. Çünkü siz modülerin anlamını bilmezsiniz paranızı verir modüler okumaya başlarsınız haberiniz bile olmaz fazladan paralar ödediğinize. Modüler paket fiyatı iki okulda da aynıysa ve PIC birinde ucuzsa demek başka bir modül daha uygun fiyatlıdır. Bu nedenle entegre atpl değil eğer modüler okumayı düşünüyorsanız şimdi aşağıda sıralayacaklarıma dikkat edin.

1-      Fiyat – Her modül için bir excel tablosu oluşturup hangi kurumda ne kadar bunu öğrenin illa ki modüler okuyorsunuz diye tüm paketi satın almak zorunda değilsiniz ve emin olun ki paket alırsanız %10 indirim derlerse aynı indirimi tek alınca da yapacaklardır.
2-      Güvenilirlik – Okulları araştırın en olmadı gelin bana sorun 1 ay öncesi güncel fiyatlarda mevcut bende PPL hariç araştırmamı aynen yapmıştım. Bu fiyatlara göre en ucuzu en iyisi demeyeceksiniz. Adamların elinde teknisyen yoktur 3 aydır öğrencisi uçak bekliyordur, daha SHGM’den okul yetkisini almamıştır vb.
3-      İndirim – Arkadaşlar her okul inanın ki indirime açık. Hem de ciddi miktarlarda indirim imkanı sağlıyorlar. Örneğin; başlangıçta dolar 1.92 iken modüler atpl PIC hariç THK ile sözleşme yaptım ardından PPL sonrası devam etmeyeceğim sizde sözleşme iptal olsun dedim 3 gün içinde yaklaşık 40-50 milyar arası indirim yapıldı(kurlar çok arttığından doları entegrelere 2,4 yapmışlardı bizde hala 2,7 lerde idi) peki dedim PIC’i uçup geliyorum. Bu arada benim dönemimdeki arkadaşlardan çalıştıkları için PPL’ini daha almayanlar olduğundan Atpl dersleri başlamadan PIC’leri uçup gelicektim.
4-      Süre- Daha önceki dönemleri hangi modüllerde kaç ayda mezun ettiklerini öğrenin. Eğitimin kısa sürmesi özellikle kredi çekenler için büyük yarar sağlayacaktır. 7 ayda biten PPL dönemim sırasında ERAH’ın nerdeyse 3. PPL mezununu verecek olmasıdır bunu söyleten bana. Örneğin, PIC için TOPAIR’de şuan hemen hemen günde  5 saate kadar uçuş yapıyorum. 6 günde 27:25 uçuşum oldu.
5-      ATPL- ATPL eğitimini %50 uzaktan seçin. Uzaktan eğitimle bir ay uzaktan bir ay yerinde ders şeklinde 3 kerede eğitimleri alıyorsunuz. Uzaktan eğitim kısımlarında da diğer uçuş modüllerini tamamlarsanız çok kısa sürede havayolları pilotu olabilirsiniz.

Şimdi ise Topair hakkında görüşlerimi belirticem çünkü ben buraya gelmeden hata mı yapıyorum diye çok düşündüm çünkü bilinmeyen şey her zaman tehlikelidir. Topair’in sahibi Hamid Kaptan 11000 saat uçuşu olan THY ve Atlas’ta uçmuş dünyanın önde gelen medeniyet ülkelerinde uçmuş, Türkiye’de öğrenci ve type kontrol pilotluğu yapan ve hemen hemen her airline tipinde type yetkisi olan bir kaptan. 26 Mayıs 2015’de bir çocuğu daha oldu analı babalı büyüsün inşallah buradan iyi dileklerimi gönderiyorum şimdiden. Hamid Kaptan’ın uçuşuna olduğu kadar işine olan ciddiyetinden de çok memnun oldum. Şirketi için her şeyi yapmak için gerçekten koşturuyor. Gözlerimle şahit oldum ve yöneticilik bu dedim. Okul yönetimi genellikle İranlı fakat hepsi pilot olduğundan dünya vatandaşı tabii ki :).

Uçağı kullanmak için ilk öncelikle POH(Pilot’s Operating Handbook) eğitimi alıyorsunuz ilk gün ve size sözleşme yaparken İngilizcenizi soruyorlar. İngilizceniz varsa muhtemelen baş uçuş öğretmeni Veda hoca ile birlikte derslere başlıyorsunuz ve sınava giriyorsunuz. Veda Hoca’da İranlı fakat İngiltere, Kanada, USA uçtuğu yerler ve mükemmel bir aksanı var. POH sınavından emergency usullerden 100, normal usullerden 70 almanız gerekiyor. Sınav günü geçince uçuşlarınız başlıyor.

Üstten kanat C172S ‘ ten sonra, alttan kanat bu uçak ilk öncelikle beni şaşırtsa da gün geçtikçe aşağı yukarı 10 saat sonra alışıyorsunuz. Bu alışma süreci ve 10 saat fazlasına kadar siz istemeseniz de safety pilot olarak Veda kaptan size eşlik edecek ve mükemmel şeyler öğreneceksiniz. Daha sonraki dönemlerde isterseniz yanınıza bir safety pilot verebiliyorlar ayrıca. Şuan Türkiye’de benim kadar farklı havaalanına inmiş olan öğrenci yoktur tahmin ediyorum. Okul hemen hemen tüm hava alanlarına gitmenize olanak sağlıyor çünkü anlaşmaları var, indi bindi paralarını da okul karşılıyor. Devlet havaalanları için bu geçerliyken Hezarfen(Ayjet), Selçuk Efes(THK) gibi havaalanları özel olduğundan onlar ayrı ücret istiyor fakat okul onu da karşılıyor.

PIC uçuşlarında yanımıza arkadaşlarımızı alabiliyor muyuz derseniz;

Havaalanında aprona girmek için apron kartınız, apron geçici giriş kartınız yada Çelebi yer hizmetleri ile görüşüp para vermeniz gereklidir. Ben Topair ile görüştüm günübirlik geçici giriş kartı çıkarmak sureti ile yanımda uçurabilicem fakat bu kart için bir ton evrak düzenlenmesi gerekiyor. Çok fazla olmamak kaydıyla Topair yine yardımcı oluyor. Kendi uçağınız olsa dahi bu kural böyle.



PIC uçuşlarından sonraki rotam ATPL uzaktan eğitim kısmı olacak. İlk uzaktan eğitimde NR ve IR’ a başlayacağım. Diğer uzaktan eğitimlerde ise CPL,ME,MCC şeklinde devam edeceğim. Bir sonraki post’umda yorumlarda yazılan istekler doğrultusunda PPL derslerini yazıcam.

Sağlıkla kalın...
Ulaşmak isteyenler; 
E-mail : yigitbilgic@gmail.com 
Instagram: apieceofaviation




Yorum yapmak için "Yorumlama Biçimi" kısmını "Anonim" yada varsa Gmail hesabınız "Google" olarak seçiniz.

5 yorum:

  1. thank you once again :)

    YanıtlaSil
  2. Evet Top Air Flight Academy fazla bilinmeyen bir okul. Çünkü bildiğim kadarıyla eskiden PPL eğitimleri veriyormuş şimdi ATPL eğitimleri vermeye başladı. Bu okulla ilgili ayrıntılı yazı görmek beni memnun etti. Yolun açık olsun, yazmaya hep devam et. Ben de okumaya devam edeceğim. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz icin tesekkur ederim. Bir duzeltme ilave edecegin. Suan ppl pic ve nr topair de corlu havaalaninda verilmekte lakin geri kalan moduller yunanistan gloval flight academy de veriliyor Easa olmasi icin. Mudur Hamid kaptan kisa surede Avrupada kendi ucus okullarini acip tek elden yurutmeyi planliyor. Iyi gunler olsun.

      Sil
  3. TAFA'da ppl + nr + pic +atpl eğitimlerini almayı planlıyorum. Son aşamayı da Yunanistan'daki okuldan alabilirim. ATPL için %90 uzaktan öğretim yazıyor websitesinde. Çalıştığımdan dolayı en uygun seçenek bu.
    TAFA'dan memnunsun anladığım kadarıyla. EASA olması için ATPL'i de mi Avrupa'da almak lazım yoksa ATPL heryerde aynı ATPL mi ?
    EASA lisansı için ir + cpl + me/ir eğitimlerini Yunanistan'da yapmamız lazım, orası tamam fakat sağlık muayenesini tekrar almamız gerektiğinde Avrupadan mı almak şart yoksa Türkiye'den de alabiliyor muyuz ?

    Biraz uzun oldu. Mailde atmıştım sana. En kısa sürede cevap alırım umarım. Gidip TAFA'yı ziyaret edicem zaten en kısa sürede.

    Blog harika ! Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cok cok kusura bakmayin :) guzel sozler icin oncelikle tesekkur ederim ancak atpl sinavinin ikinci modulune giricem haftaya iyice program yogunlasti maili gordum cevap atamadim. Atpl heryerde ayni hatta ben easa sorularini calisiyorum jaa de ayni sey cikiyor fakat bende ayni seyi dusundum kalani yunanistanda atpl i ise burda alayim diye olmuyormus illa easa atpl teori istiyorlar. Tafa icin ise gercekten herseyi Amerikadaki part 141 gibi ozune kadar ogrenebileceginiz fakat bu yuzden cok zor bitirebilecek okul ara sinavlar yapiliyormus arkadaslarimdan girenler oldu bu enfrs birsey herseyi zerre zerre ogrenmek isteyene fakat zorluyorlarmis buda daha cok calisma gerektirir buda sizi daha iyi bir pilot yapar aslinda. Ben suan olsa tafaya giderdim bunu da ekleyip derse donuyorum. Basarilar :)

      Sil

Yorum yapmak için "Yorumlama Biçimi" kısmını "Anonim" olarak seçiniz.