Kısa bir
süreden sonra tekrardan merhabalar. Hazır Balkanlardan gelen soğuk hava kütlesi ülke üzerinde kırkikindi
sezonu öncesi son şovunu yapıyorken uçamıyoruz sorulara devam edeyim. Teknik
terimler üzerinden geçeceğim bu yazımda çünkü birçok kişi havacılık terminolojisinde
zayıf özellikle de bu işe yeni atılanlar.
1- Entegre
ATPL Eğitimi – Entegre kurslarda öğrenciler 0 bilgiyle başlar Frozen ATPL
alarak mezun olurlar. Okula girdikleri gibi ATPL yer dersleri başlar ve
sınavlarını verirler. ATPL dersleri bitiminde PPL IR NR CPL ME MCC gibi
modüllerin uçuş eğitimlerini birbirine entegre edilmiş halde hiç ara vermeden tamamlarlar. Entegre
eğitiminin artısı olduğu gibi eksileride mevcuttur. Eğitimin artısı hiç ara
vermeden eğitim devam eder. Eksisi ise eğitim süresince yalnızca SPL yani
Student Pilot License’a sahip olunur, okulla herhangi bir sorun yaşarsa öğrenci
pilot lisansı olduğu için okul ile ilişik kesip diğer bir okula geçişi çok zor
hatta mümkün değildir. Belirlenmiş paket fiyat ödenmek zorundadır. Eğitim
kurumu tüm dönemi aynı zamanda mezun etmeye çalışır siz biraz öne geçseniz
uçuşlarda arkadan gelenleri beklemek zorunda kalırsınız. ATPL dersleri genelde
650 saat yerinde olarak işlenir.
2- Modüler
ATPL Eğitimi – Modüler kurslarda öğrenci isterse tüm modülleri (PPL IR NR CPL
ME MCC ATPL Ground Lessons) bir kurumdan alır, isterse her birini ayrı ayrı
kurumlarda alır. Bunun en güzel yanı sorun yaşarsanız ayrılabilirsiniz ve her
eğitim modülünün fiyatı her okulda farklıdır. Hangi modül nerede ucuzsa oradan
alıp daha ucuza ATPL Frozen’a sahip olabilirsiniz. Eğitim başladığından sonra 1
ay yer dersi ve 45 saat uçuş eğitiminden sonra PPL lisansınızı alabilir ve pilot
olursunuz. %50 si uzaktan eğitimle ATPL
yer derslerini alabilir bu uzaktan eğitim aşamalarında diğer modüllerin
uçuşlarını sabahtan yapıp derslere akşam çalışırsanız eğitim dönemi kısalır.
Her modül için modül başlangıcında ödemeyi yapabilirsiniz. Eksi yanı ise
modüller arasına zaman farkı girerse eğitim süresi uzayabilir.
3- VFR
– Visual Flight Rules Görerek Uçuş Şartları – 10000 ft altı uçuşlarda 5 km,
10000 üzeri uçuşlarda 8km yatay görüş sağlanabilmeli. Bulutlardan yatay ayrım
1500 m. Olmalıdır. Bulutlardan dikey ayrım ise 1000 ft. 300mt olmalıdır.
4- Type
Rating – Tip Yetkisi, herhangi bir uçağı uçurabilmek için alınması gereken uçak
tipine haiz eğitim ve ardından o uçak için alınan yetkidir. Uçak tip ve
özelliklerine göre bu eğitimin süresi 1 günde olabilir aylarda sürebilir.
5- PPL
– Private Pilot License Hususi Pilot Lisansı ; VFR şartlarda kendi uçağınız
yada type rating (type eğitimini) aldığınız herhangi bir uçağı ticari amaçlar
dışında uçurabilmenize imkan sağlayan lisanstır.
6- PIC
– Pilot in Command, Sorumlu Pilot Uçuşlarıdır. Eğitim uçuşları haricinde
uçulan, uçağın pilotunun sizin olduğunuz uçuşlardır. PPL aşamasında eğitim
uçuşları olduğu gibi PIC uçuşları da mevcuttur.
7- NR
– Night Rating Gece Uçuş Yetkisi, ismindende anlaşılabileceği gibi gece uçuşu
yapabilmek için alınan yetkidir. Şartı; Geçerli bir PPL lisansına sahip olmak.
8- IR
– Görerek uçuş için gerekli yukarıda VFR bölümünde bahsettiğim VMC Visual
Meteorological Conditions oluşmaması durumunda, gece uçuşta kullanılan yerde
konumlanmış seyrüsefer cihazları sayesinde uçuşun yapılabilmesini sağlayan
yetkidir. Şartı; PPL, NR ve 50 saat PIC saatine sahip olunmalı.
9- CPL
– Commercial Pilot License Ticari Pilot Lisansı, Bir uçağın pilotu olarak
ticari uçuş yapıp, uçtuğunuz için şirketlerin size ödeme yapmasını, para
kazanmanızı sağlayan lisanstır. Bu lisans olmadan herhangi bir yolcu uçağında,
yangın söndürme uçağında, ilaçlama uçağında uçup maaş alamazsınız. Şartı; PPL, IR,
CPL, NR ve 150 saat toplam(Eğitim ve PIC) uçuş saatine sahip olmak.
10- ME
– Multi Engine Çok motorlu uçaklarda uçabilmek için alınması gereken eğitimdir.
11- MCC
– Multi Crew Coordination – Birden daha fazla sayıda pilotun görevde olduğu
uçuşlarda ekibin bir takımın parçaları gibi çalışabilmelerine imkan sağlayan
kurs’tur. İletişim, karar verme, ekip çalışması temel konularını içerir.
12- ATPL(Airline
Transport Pilot License) Ground Lessons -
Havayolu taşımacılığı pilot lisansı alabilmek için 14 dersten oluşan yer
dersi eğitimidir. 14 dersin sınavları verilmesi sonrasında PPL NR IR CPL ME
sahibi pilotlar Frozen ATPL sahibi olarak havayollarına başvurabilirler. Bu
donmuş lisansın erimesi için toplam uçuş saatiniz 1500 saat olmalıdır eriyince
isminin başındaki frozen ibaresi kalkar ve ATPL (A) sahibi olmuş olursunuz.
13- CFI
– Certified Flight Instructor – Sertifikalı Uçuş Öğretmeni, uçuş öğretmeni
olmak için eğitimini almalısınız.
14- JAA
& EASA- Joint Aviation Authorities
Havacılıkta her kuruluş bir otoriteye bağlıdır JAA eskiden tüm Avrupa’nın
otoritesi olsa da kuralları biraz daha katılaşmış şekilde çoğu Avrupa ülkesinde
şimdi JAA yerine EASA (European Aviation Safety Agency) kabul edilmiştir.
Ülkemiz EASA gereksinimlerini henüz karşılamadığından Türkiyede alacağınız
lisans JAA otoritesine bağlı olacaktır ve aldığınız lisanslar Avrupada uçmak
isterseniz lisans için ufak çevrimlere ihtiyaç duyacaksınız. Gereksinimlerin
karşılanması durumunda ülkemizde de EASA geçerli olacaktır. EASA lisansları ile
Avrupa ve Türkiyede işe girebilirsiniz.
15- FAA
– Federal Aviation Authority – Amerikada yapılan havacılıkla ilgili her türlü
işin bağlı olduğu otorite. Bu otoritenin kurallarında ATPL lisansı farklı
şekilde alınmaktadır. Öğrenci pilotlar ATPL yer dersleri harici her modülün
önce dersini sonra uçuşunu yapar sonrasında yazılı ve sözlü sınava girerler geçerlerse
lisansı/yetkiyi alırlar. ATPL sınavı yoktur, eğer hava yollarında uçacaksa
pilot 1500 saat uçuşunu gerek öğretmen gerek uçak taşımacılığı gerek air taxi
gibi işlerde tamamlamalıdır. 1500 saat
uçan pilot havayollarında uçabilir.
Her lisans bir
diğer lisansa çevrilebilir. Bunun için her lisans türünden bir diğerine geçmek
için şartlar bellidir. Bu konuya girmeyeceğim, zaten bu kısma kadar gelen Pilot
bunu bilmek zorundadır, oraya kadar gelmeyip öğrenmek isteyenlerde bilsinler ki
hepsi birbirine çevrilebiliyor :) o zaman geldiğinde zaten öğreneceksiniz eğer
FAA den alırsanız lisansınızı. Neden böyle dedim? Çünkü mutlaka gittiğiniz
yerde bir Türk olacak ve o çoktan öğrenmiş olacak. Bu işler böyle :). Bu kısım
aklıma gelen veya yorumlarda sorulan kısaltmalar arttıkça uzayacaktır.
Sağlıkla kalın...
Ulaşmak isteyenler;
E-mail : yigitbilgic@gmail.com
Instagram: apieceofaviation
Yorum yapmak için "Yorumlama Biçimi" kısmını "Anonim" yada varsa Gmail hesabınız "Google" olarak seçiniz.