2 Haziran 2017 Cuma

THY Tecrübesiz F/O DLR 1 Sürecim - Yay Yay Yay



Gün geldi çattı THY Süreci İngilizce ve DLR 1. 

Arkadaşlar önceden sözlerime bu yazının sizi olumlu, olumsuz etkileyebileceğini belirterek başlıyorum. Aynı zamanda benim girdiğim süreç Tecrübesiz 2. Pilot yani hali hazırda bir pilot lisansına sahip olanların girdiği süreç bu nedenle akademi için sürece katılanlardan farklılık gözlenebilir. Bu yazıyı özellikle Tecrübesiz 2. Pilot ilanına başvuran arkadaşlar için yazıyorum, bunun nedeni maalesef bizde dayanışma pek mümkün değil çünkü rakibiz lakin ben buna artık bir el atılmalı diye düşündüm. DLR 1 benim yıllar önce bu blog açıldığında madde madde önümdekileri yazdığım, kafa karışıklılığı ile muhtemel doğru yada yanlış yazılan bir çok maddeden biriydi. Zorlu bir süreç mi zorlu bir süreç, zor bir sınav mı, zor bir sınav arkadaşlar. Kimse kolay demedi zaten bende demiyorum lakin çalışarak ve doğru taktikler ile sizlerde bu sınavdan başarılı olabilirsiniz. Şimdi neden olumlu olumsuz dedim ona gelelim(evet yazıyı baya uzun tutucam akıllarda soru işareti kalmasın). Olumlu çünkü benim için işe yarayan taktikleri anlatacağım(tüm taktikleri yazmıycam ki biraz araştırmacı olun iyi bir pilot, iyi bir araştırmacıdır). Olumsuz çünkü benim burada söyleyeceğim herşey sınav sırasında aklınıza gelebilir ve aklınıza normalde gelmeyecek şeyler sınav günü kafanızı yorabilir. Bu bölümü çok uzatmadan sürece başlayalım.



İzmirden İstanbula sözlümün yanına geldiğim bir gün Büyükadaya gezmeye gitmiştik ki bir mesaj çabuk Yiğit, THY ilan açtı başvur. İşin trajikomik yanı bir adadayım ve elimde ne bir bellek ne bir bilgisayar var ki bilgisayar olsa evraklarım yok. Durumumu o an az çok anlamışsınızdır :) Çok şükür ki aklıma drive ım geldi tüm belgelerimi yedeklemiştim oraya hemen ikimiz koşturup bir internet cafe aramaya başladık, ada şartlarında elle tutulur bir yer bulabildikten sonra başvurumu yapmaya başladım fakat o ne ? :D bilgisayarlar çok eski ve deepfreeze vari bir program kullanıyorlar veriler oturum sonrası sıfırlansın diye. Sistemdeki açılır menüler açılmıyor, flash tabanlı ise flash tabanlı bilemiyorum, form doldurulamıyor bir bölüme gelince. En az 4 kere farklı browserlar ile giriş yapmayı denedim (Operasına kadar) lakin tık yok işin ilginci her browser farklı bir bölümde hata yapıyor yani ben girilemeyen bölüme giriş yapıyorum bir diğerinde oluyor hah tamam diyorum bir diğer bölüme yeni browser ile girdi yapamıyorum. O an düşündüğüm şeyleri tahmin edin. Ailemi arıyorum, en yakın arkadaşlarımı arıyorum giriş yapsınlar diye en son Melike server bilgisayarını gözüne kestirdi ve izin alıp kullandık çok şükür 2. denemede başarılı olduk ve biz giriş yaptık ilan kapandı. Kapanmasının sebebi ise bizim ilanda askerlik yapılmış ya da muaf ve örgün üniversite şart isteniyordu bir çok kişi IK yı arayıp bunları sormuş tekrar tekrar ve ilan kapatılıp bold face(kalın) harfler ile ibareler belirtilip takrar açılmış. 


Normalde süreç işleyiş hızları okuduklarıma göre farklılık gösterse de bizimkinde çok hızlı ilerledi ve 1 aya evrak teslim beklerken 1 hafta içinde evrak teslim ve İngilizce sınavı için tarih aldım. Henüz İzmire ayak basmış ve takım elbiselerimi almışken 1 gün sonra tekrar İstanbula dönüp sınava girdim. Sınav; bilgisayarlar üzerinden yapılıyor, yaklaşık olarak 20 dk sürüyor, sizden teknik yada teorik bilgi değil tamamen fluency ve grammer bilgisi isteniyor. Bu nedenle verilen süreler genel anlamda 1 yada 2 dk her bir soru için ve o süreyi maksimum kullanmanız gerekiyor. Bu arada not: Eğer IELTS notunuz var ve speaking minimum 6 ise bu sınavdan muaf tutuluyorsunuz. Ben bugüne kadar TOEIC sınavına girdiğim için muaf olamadım ya da aldığm Level 6 belgesi de muaflık için bir imkan sağlamıyordu. İngilizce sınavı genel itibari ile girdiğimiz Icao Level sınavlarına benziyor ve benim açımdan çok rahat geçti. Eğer ingilizce konuşmada sıkıntınız yok gramere hakimseniz sizin içinde sıkıntı çıkmayacağını düşünüyorum. Gelelim sonraki süreçlere.


İngilizce sınavını ve evrak teslimi yapmamızdan yaklaşık 1 hafta bile geçmemişken İngilizce sınavı için olumlu mailimi aldım ve DLR modüllerini içeren mailim elime ulaştı. Tarih için ise 2. bir maili beklemem gerektiği yazılmıştı gelen mailde. Ben hemen çalışmalara başladım günlük olarak notepad ile kayıtlarımı tuttum, ilk önemli husus bu kesinlikle kayıtlarınızı tutun günden güne gelişiminizi görmeniz moral olacaktır. Bu süreç ardından tarihim geldi yanlış hatırlamıyorsam 12-13 gün kadar bir sürem vardı önümde ve gelen mailde başka giren bir arkadaşın da dediği gibi kıyafet konusuna kadar değiniyorlar. Kıyafet için takım elbise şartı yok ki gelen kimse takım elbise giymemişti sonuçta tüm gün boyunca çok zorlu sınavlar serisine tabi oluyorsunuz ve rahat hissetmeniz gerekecektir yine de bir gömlek bir pantalon ve köseli ayakkabı benim tercihim oldu sonuçta global, çok profesyonel ve bulunduğu alanda açık ara lider bir şirkete mülakata gidiyordum. Buraya kadar sanırım yazılacaklar bu. Bundan sonrasında sınav için ekstra bilgiler daha sonrasında ise modüller hakkında bilgiler mevcut olacak.


Arkadaşlar sınav salonunu 20 kişilik 4 e 5 sıra şeklinde bir oda, 4 köşeden 5 adet kamera vardı bir kişinin (sanıyorum Ece Meriç) yazısında odanın kapısının denizaltı kapısı gibi olduğunu okumuştum en merak ettiğim de açıkcası buydu çünkü beklediğim şey bir bankanın kasa kapısı gibi bişeydi onun anlatımıyla o şekilde canlanmıştı gözümde (işte bu yüzden olumsuz olumlu etkileyebilir) lakin kapı standarttan bir tık (bir tık) farklı bir kapı idi ve açıkcası dışarıda çalışan bir makinenin sesi(jenaratör olabilir) sınavın en az yarısında odanın içinde duyuluyordu. O yüzden çok büyük hayallerle gelmeyin biraz ses olabiliyor içeride ben buna karşılık önlemimi çalışmalarımda camım açık ailem yanımda konuşurken, süpürge çalışırken yani her türlü duruma göre hazırlanarak aldım. Belki o yazıda yazılan oda farklı bir oda da olabilir lakin bizim sınava girdiğimiz kapı kesinlikle denizaltı kapısı gibi değildi bunu eski bir denizci ve ses mühendisi olarak açıkça ifade edebilirim. Stüdyo inşaalarında yaptığım kapılar yanında son derece normaldi, neden bu kadar takıldım çünkü olumlu olumsuz etkilendim bu yüzden bu yazıdan sizde etkileneceksiniz o yüzden etkilenmek istemezseniz okumayı sonlandırabilirsiniz :) Çok sıkı çalıştım ve bulabilceğim her yazıyı okudum bu sebeple bunu söylüyorum. Sanırım odayı anlattık, odada dokunmatik ekranlar üzerinden sınav oluyorsunuz ve bunun harici Logitech 3D Extreme Pro joystick(hali hazırda yıllardır simulatorde kullandığım joystick idi, ikinci el olarak airporthaber.com forum sayfalarında satanlar da mevcut alabilirsiniz.), Sennheiser(farklılık gösterebilir gördüğüm hepsi Sennheiser idi) kulaklıklar mevcut. Detaylara çok takılıyorum kusura bakmayın lakin dediğim gibi uzun bir yazı olacak böyle şeylere de ben çok dikkat ederim çünkü Sennheiser iyi bir kulaklık ve şansa yer vermez, Toeic sınavında ise bugüne kadar hep Philips'in kulaklıklarını gördüm ve mikrofonu düşüyordu sürekli bu sürekli beyni meşgul eden birşey. DLR'da bahsettiğim kulaklıklarda ise mikrofon yok bu konu da içiniz rahat olsun devamlı düşen bir mikrofonun dikkatinizi dağıtmasına imkan

olmayacak. Aşağıda detaylı olarak da yer vereceğim lakin her iki sınavda 10 dk kafeteryada mola verebiliyorsunuz, burası açık alanı olan direk 35/17 pistlerine manzaralı bir alan. Mola zamanlarında, çay,su, kullanıyorsanız tütün ürünleri ihtiyaclarınızı karşılayabilirsiniz ve tavsiyem aralarda sınav hakkında çok konuşmayın, çok güzel insanlarla tanışacaksınız mola zamanlarında onlarla geyik yapıp stresinizi azaltın. Öğle arasında da 1 saatlik yemek aranız oluyor ve THY yemekhanesinde zengin yemek çeşitliliği(protein, sebze vs.) dahilinde öğle yemeğinizi yiyebiliyorsunuz. Ufak detaylardan biri, sınav öncesi sabah kahvaltınızda en az 2 haşlanmış yumurta yemenizi öneririm bu yağsız yiyecek sizi aynı zamanda tok tutacak. Kahvaltıda bi dilim reçelli ekmek yiyebilirsiniz lakin çok fazla şekere abanmayın yüksek motivasyon kayıplarından birinin nedeni ve maalesef çok fazla yapılan bir yanlış fazla şeker yemektir. İlerleyen saatlerde şekeriniz düşeceği için size moral ve motivasyon kaybı olarak geri dönecek. Öğle yemeğinde ise ben tercihimi ekmeksiz(karbonhidrat almamayı tercih ettim) protein yani köfte yeme tarafında kullandım ve ufak bir salata aldım. Şimdi gelelim Metrobüs Florya durağında indikten sonraki anlara.

Sınav 8:30 da başlıyor ve ben sabah 6:00 da uyanıp gerekli hazırlıkları yapıp yola çıktım. Arkadaşlar ben yürümeyi çok severim, o bölge(Florya Metrobüs) ise benim İstanbulda görevli olduğum süre boyunca yürüyüp Flyinn'e fotoğraf çekmek amacıyla gittiğimde yürüdüğüm yerdi. Açıkcası gözlerim doldu ilk adımlarımda çünkü yıllar önce bir yola çıktım o günler oralarda hayal kurardım yürürken, şimdi birçok bedel ödedim ve gittiğim yer THY DLR mülakatı idi. Yürümek aynı zamanda sizi rahatlatır kafanızı boşaltırsınız ben o gün taksiyede binebilirdim lakin 25-30 dk lık o yolu yürümeyi tercih ettim. Yolda sol tarafta yanlış hatırlamıyorsam Shell yakıt istasyonu var oradan 2 su ve 1 Snickers aldım. Suyumu içtim geri kalanı çantama koydum ve THY ye vardım. Sınavımız A blokta yapılacaktı ben blok önünde oturdum bir kaptanımız ile tanıştım muhabbet ettik orada o atmosferi solumaya bile değerdi.


Sınav anı geldiğinde bizimle ilginen (lütfen isimler yanlışsa bilenler yorumlarda yazsın) kibar Tülay ve Meryem hanımefendilerden Tülay hanımefendi ilk olarak karşıladı bizi sınav salonuna yönlendirdi kendisi gerçekten çok kibar bir hanımefendi ve sınav için gerçekten çok iyi hazırlanmış. Sınav odasında yerleşimlerimiz yapıldı telefonlarımız kapatıldı(burası önemli bence hataya yer vermeyin sessize almayın, kapatın alarm çalar bişey olur), gerekli talimatlar en ince noktalara kadar yapıldı bize orada verilen birkaç form var onları orada doldurduk bizden istenen evde doldurulan 3 form daha var onlar ile beraber doldurup hepsini sınav salonundaki dosyaya iliştirip Tülay hanıma teslim ettik. Sınavda kulaklığı istediğiniz zaman takıp çıkarabilirsiniz(etraftaki seslerden etkilenmemek için) lakin burada da Tülay hanım uyarısını yaptı takıp çıkarırken çok sessiz olun çünkü siz sınavınızı bitirdiğinizde başkaları hala bitirmemiş olabilir ve çok şükür ki tüm sınıfımız bu konuda çok hassastı sınav süresince kulaklık takıp çıkaranlardan (ki biri de bendim) hiçbir ses duymadım. Sınava giriş aşaması bu şekilde başlıyor ve Tülay hanım nazikçe hazırsanız sınavı başlatıyorum diyor. Sanıyorum sınav için girdiğimiz sıra aşağıdaki şekildeydi:


Concentration

English
10 dk. ara
Spatial Orientation
Mathematics
10 dk. ara
RMS
Kişilik Testi 200+ Soru
Yemek Arası 1 Saat
Perceptual Speed
Aviation
10 dk. ara
Cube Rotation
Working Memory
CRM Testi
10 dk. ara
MIC

Benim daha öncekilerde okumadığım bu modüle eklenen tek test CRM Testi idi yanlış hatırlamıyorsam 100 soru kadardı. Bu bir eleme testi değil yine kişilik testi gibi sizi DLR 2 de değerlendirebilmeleri için sorulan sorulardan oluşuyor. Günün sonuna denk gelmesi ve Working Memory gibi bir testten sonra yapılması ve MIC testi oncesi yapılması bence MIC testini kötü etkileyen bir faktördü çünkü yaklaşık 1 saat sürdü ve sonrasındaki araya cidden yorgun girdik hepimiz (olumsuz etkiyebilir bu yorumum sizi, insanlara göre farklılık gösterebilir). Yanınızda şişede su getirmenize izin veriyorlar ben tüm sınav boyunca yanımda bulundurdum her modül öncesi stresi azaltıyor ciddiyim.


Şimdi sanırım bu kadar uzun ve detaylı yazdıktan sonra sınavı bölüm bölüm sırasıyla anlatıma geçebiliriz. Sınav hakkında tek tek tonlarca her modülün ne olduğunu yazan yazılar var özellikle Safa Nurcan DLR 1 yazarsanız(hadi iyisiniz araştırmada bir adım ileri götürdüm sizleri) google'a her modülün ne içerdiğini nasıl oynandığını ve sizden o modülde ne beklendiğini anlayabilirsiniz. Ben daha çok diğer yazılmayan detaylara odaklanacağım.





SKT - Concentration


Arkadaşlar araştırmalarınızı yaptınız ve modülün ne olduğunu öğrendiğinize göre, biliyorsunuz üçgenler var ve eşleşmeleri takip ediyorsunuz. Concentration'da bugüne kadar okuduğum şey sınavı 10 dk altında bitirenlerin geçtiği şeklinde oldu. Sınav birebir Sunex CBT formatında çıkıyor. Sunex in bir avantajı daha süre tutmasıdır. 10 dk altında ben genelde %98 ve üzeriydim hep evde 8 dk küsüratı bir kere gördüm lakin hep 9:15 standartlarında dolandım(yanımda bir manuel saat vardı sanırım sesi bana master clock görevi gördü o yüzden). CBT lerde 40 set 10 tur çıkmasına rağmen sınavda rahatlıkla söyleyebilirim iki üç arkadaşımlada görüştüm onlarda aynısını söylediler 50 yada daha üzeriydi tek turda çıkan soru sayısı. Sınavda bir süre var lakin kimse kaç dk olduğunu bilmiyor sınavda süreyi geçirdiğinizi ekranınızın anormal olarak kapanmasından anlayabiliyorsunuz. Şöyle ki ekranda kural yazıyordur ve ilk üçgeni gördünüz ve ekran kapandı geçmiş olsun. Ben bu modülde ekranı kapananlara göre yaklaşık 3 dk veya daha fazla önce bitirdim dokunmatik ekranda yapmak inanılmaz kolaydı bazen abartısız saniyede 3-4 soruyu cevapladığımı hatırlıyorum. Bu modülüm ilk modüldü. 


Mouse ile 9 dk yapan birisi %95 ve üzeri sonuçlar elde ediyorsa Sunex CBT de kesinlikle sınavda çok rahat olsun geçecektir. Dokunmatik işleri baya kolaylaştırıyor. Bunun dışında sanırım yazılıp çizilebilecek çok yanı yok bu modülün sadece dikkatsizlik ve zamansız konsantrasyon kaybının ard arda yanlış sonuçlar doğuracağını bilip odaklanın şahsen ben ekrana kafamı soktum desem yeri var :) ve bu sınavda kulaklık gerekmese de ben kullandım oysa sınıf çok sessizdi.


ENG - English


Arkadaşlar ilk bilgi modülümüz ingilizce, genel anlamda zaten kaç soru kaç dk şeklinde şarıl şarıl sayfalarca var bilgiler çeşitli sayfalarda. Ben burada kısaca çalışmanız gereken yerleri söylüyorum yine, deyimler, eş anlamlılar, if clauses, relative clauses, reported speach ve diğer temel gramer yapıları(passive voice, tenses etc.). Sınavdan geçmek çok zor değil ingilizcesi orta seviye olan biri çok rahatlıkla geçer, deyimleri sallasanız dahi geride kalan diğer sorular sizi kurtaracaktır. Bende çıkan iki deyim pulling your legs ve sitting on the fence gibi şeylerdi onlarca soru içinde 5-10 yanlışın sorun olmadığını bilin ona göre ağırlık verin konulara. Ben olsam yine yine yine gramer  ve

eşanlamlı çalışırdım çoğunluk oralardan geliyor. Bu sınav hakkında söyleyeceklerim bu kadar sanırım, ayrıca tüm bilgi modüllerinden en basiti bu.

10 dk ara ; 


Hemen kendimizi çatı katına atıyoruz sularımızı içiyoruz arkadaşlarımızla kafa dağıtıyor ve tabii ki ufaktan bir dert yanma/soru karşılaştırma yapıyoruz fakat vaktimizin çoğunu önümüzden kalkış yapan uçaklara verip derin derin nefes alıyoruz.

VLR - Spatial Orientation


Daha önceki modüllerde olduğu gibi siz çalışkan arkadaşlar modülün ne olduğunu öğrendiniz geldiniz biz ise detayına giriyoruz. Arkadaşlar sınava kesinlikle parmaklarınızla çalışmayın sınav günü öğrendik ki dönüşleri parmaklarımızla hesaplamak yasakmış, bir anlık bir korku session ından sonra duruma alışıyoruz. Sınav oldukça küçük bir kare içerisinde (yarım karış bir kare) Safa beyde gördüm galiba bu tanımı çok sevdim " kaotik hareket eden " yılanımızı saymamız. 


Şimdi tekrar kontrol ettim Sunex CBT ekranından hafif daha küçük kare içerisinde(bunları sınavda göreceksiniz yadırgamayın diye yazıyorum) ilerliyor. Aynı Sunex CBT gibi yavaştan hızlıya doğru ilerliyor 3. den sonra ilk hızlanmasını yaptı galiba ve inceden korkuttu oysa en kolay modüllerimden biriydi, şimdiden bu kadar hızlandıysa devamında ne kadar hızlanabilir ki dedim ve hızlandı arkadaşlar kesinlikle ben THY Level 3'e gözünüzü alıştırmanızı tavsiye ederim. Bu tip modüllerde(Cube Rotationda da) bazen modülü izlerken hayallere dalıyordum ben sınavda da daldım çıktıysa tek bir yanlışım çıkmıştır, hep THY Level 3 de çalıştım ve hep full yaparak sınava girdim diyebilirim sınavda varsa tek bir hata vardır. Bu modül üzerine çok fazla söylenecek söz yok herhangi birisinin yazısına bakın çoğu kişi için en kolay modül budur. İlk başlarda yapamasanız dahi sonraları %100 leri görmek imkansız değil. Tek söylenecek yılanın olduğu kare biraz küçük, hızı THY Level 3 oluyor(bence) ve dediğim gibi parmakla saymayın evde.


RAG - Mathematics


Arkadaşlar çok komik ama belki de beni en tedirgin eden modül bu modüldü çünkü yapılmayacak çok çok komik yanlışlar yaptım :) ne kadar komik şöyle anlatayım sonra modüldeki sorulara geçeriz; Sinüs Karşı/Hipo Cos Komşu/Hipo Tanjant Karşı/Komşu Cotan Komşu/Karşı bildiğiniz gibi. Ben bunu ismim kadar kolay söylerim sıkıntı yok sınav gününde geldi bana iki üçgen biri tanjantı biri sinusu soruyor ama üçgen değişik açılardan üçgendi gittim ben hipotenüs yerine komşuyu seçtim sanırım a/b dedim ornek olarak a/c diyeceğime sınavdan çıkınca gülme tuttu :) teorisini söyle de söyleyelim hatta trigonometri sorusu vardı elle girilen onu dahi 5 dk hesaplayıp doğru yaptım ama böyle çok komik soruları yapamadım sanırım 7-8 adet bu modülden çok korkmuştum ve yapamadığımdan değil sınav stresinden kalırım diyordum hep. Genel anlamda sorular fonksiyon, faktöriyel, permütasyon, alan hesapları, işçi, havuz, yol, zaman problemleri ve trigonometri üzerinden geliyor çok ahım şahım sorular yok sadece dediğim gibi sadece heycandan kaçırabilirsiniz. Ayrıca girenlerden ve geçenlerden okuduğum kadarı ile 21 sorudan 11 doğru yapanlar geçmiş(ondan emin değilim lakin 12-13 maksimum doğrum vardı diyen var.) O sebeple o kadar da ümitsiz değilim şuan. Ha son olarak 21 soru 40 dk. Süre yetiyor rahat rahat soruları tekrar dönebilirsiniz.


10 dk ara ; 


Hemen kendimizi çatı katına atıyoruz sularımızı içiyoruz arkadaşlarımızla kafa dağıtıyor ve tabii ki ufaktan bir dert yanma/soru karşılaştırma yapıyoruz fakat vaktimizin çoğunu önümüzden kalkış yapan uçaklara verip derin derin nefes alıyoruz.

RMS - Running Memory Span


Bu bölüm için evde gerçekten iyi hazırlandım. Görsel ve Numerik hatırlama yani RMS ve Working Memory benim için en çetrefilli modüllerdendi. Herkesin kendine göre bir yöntemi vardı bunun için, kimisi hiç ezber yapmadan geleni gözünü kapatıp hatırlamaya çalışıyor, kimisi 4 lü sayı grupları halinde hatırlamaya çalışıyor, kimisi ise 3 lü gruplar halinde hatırlamaya çalışıyordu. Ben son grup olan 3 lü gruplar halinde hatırlayanlardan oldum. Evdeki çalışmalarımda ilk başlarda çok kötüydüm, gerçekten nasıl oluyor falan diye düşünüyorken, 3. 4. gün öyle bir açılmaya başlıyorsunuz ki hayret ettim. Geçme için genel görüş 3.5 ortalamaya sahip olmaktı ben 5.5 - 6 ortalamalarda iken sınava girdim. Sınav genelde Sunex in aynısı, Sunexden çok tatlı bir tık hızlı ve düşünülenin aksine bu durum bana sınavda bir artı sağladı sınavda 1 adet 4 yazdım en küçük yazdığım bu idi, diğer hepsi 6 ve üzeriydi hatta bir tanesine 12 tane sayı yazdım emin olarak genelde insanlar birkaç tane de fazladan sallıyor ki biri tutsa ortalamayı etkiler diye buna bile gerek duymadım, hızdaki o tatlı artış bana şiir dinliyormuşum izlenimi yaşattı ve inanılmaz şekilde sayılar aklımda kaldı. Siz de size uygun yöntemi belirleyip onunla ilerleyin. Söyleyebileceğim tek şey bu.


Kişilik Testi - 


Öğle yemeği öncesi, ufak bir yorulma ile geçen bu süreçte sizlere DLR1 de başarılı olmanız halinde yapılacak DLR2 mülakatında kişiliğinizi belirleyici sorular soruluyor. DLR 1 e girerken el yazısı ile yanıtladığınız 10 soru ve bu 200+ soru DLR 2 sonucunuzu ve mülakatınızı etkiliyor ve nihayet sonrasında öğle yemeği.

Öğle Yemeği - 


Ben öğle yemeği sırasında türlü türlü yemekler olmasına karşın karbonhidrat harici besinlere yöneldim. Çokta acıkmamıştım açıkçası uyku yapıcı şeyler yerine(ayran, yoğurt) yine ufak bir salata ve köfte bana yetti. Sizlere de tavsiyem bence karbonhidrat tüketmeyin sınav boyunca. Ardından bir süre ihtiyaç gidermelik, nefes almalık bir ara ve oradaki atmosferi tatma sırası var yemekten hemen sonra. Ben koştura koştura uçak izlemeye gittim.

OWT Perceptual Speed - 


Bu modülde bazı arkadaşlar zorlanıyorlar, bana sürekli nasıl daha iyi sonuçlar alabilirim diye soruyorlar, kısacası ben hep simulatorde uçtuğum için VFR gerçek uçuşlarımda bile hocalarım G1000 imi kapatırlardı gözlerim hep göstergelerde idi ve göstergelerle cross check ile aram çok iyidir bu sebeple bir yöntem kullanmadım hep sırasıyla okudum saatleri. Değişik yöntemlerde var ibrenin tersini okuma, mod yöntemi vs. yine diğer sayfalarda tonlarca bunlar ile ilgili şeyler var araştırın. Ben hep THY son levelde çalıştım evet zor, evet 100 yapmak imkansız ama gelebileceğim en iyi şekle geldim 92 civarlarına ulaştım. Sınavın herkes Sunex in aynısı olduğunu söylüyor benim ilavem bir tık değil 2 tık falan hızlı olduğu lakin THY son level kadar da hızlı değil. Sınavda bazen tek bir tane girdiğimde oldu açıkçası konsantrastonumu kaybettim bana en kolay gelen en kısa modülde tarumar oldum ama Concentration da çok iyi olduğum için sorun olmayacağını düşündüm moralimi bozmadan devam ettim. Her modülün bir eş modülü bulunuyor böylece birinden zayıf diğeri çok iyiyse geçme ihtimaliniz var zaten kalınca size gelen mailde ikisinden kaldığınız yazıyor yani belki birisinden geçmişte olabilirsiniz. 

Onlarda şu şekilde:


Perceptual - Concentration

Cube Rotation - Spatial 
RMS - Working Memory

Aviation - 


En büyük ikilem benim gibi Tecrübesiz F/O ilanına başvuran kişilerin Fizik ve Aviation sınavına gireceklerini sanmaları. Hayır arkadaşlar bizde Fizik yerine Aviation var. Bu yanlış hatırlamıyorsam 30 soruluk kadar bir sınavdı ATPL sınavlarını ezber yapmayan bünyelerde ilaç gibi gelip gidecek sorular var. KYK'de rüzgar siklon etrafı ne yönde döner vs. gibi. Korkacak hiçbişey yok biraz teorik bilgilerinizi tazelerseniz kolayca atlatırsınız. Tahmini konuşuyorum 30 taneden 20 tane doğru yapınca bile rahat rahat geçersiniz o sebeple çok fazla düşünmeye gerek yok.

10 dk ara; 


Hemen kendimizi çatı katına atıyoruz sularımızı içiyoruz arkadaşlarımızla kafa dağıtıyor ve tabii ki ufaktan bir dert yanma/soru karşılaştırma yapıyoruz fakat vaktimizin çoğunu önümüzden kalkış yapan uçaklara verip derin derin nefes alıyoruz.

ROT Cube Rotation - 


Sanırım en kolay geçen modülüm buydu. Ben açık küp methodunu kullandım farklı şeyler de kullanan olmuştur elbet lakin açık küp gerçekten başarılı. Sınavda aynı Sunex CBT gibi yavaştan hızlıya doğru ileriyor ilk başlar gerçekten çok çok yavaş hani okadar yavaş ki bir önceki neydi unutuyorsunuz :) o sebeple konsantre olun bu modülde en önemli şey bence konsantrasyon bazen dalıp gittiğim oluyordu. Sınavda yavaş başladı dediğim gibi hızlandığında ciddi hızlandı en hızlı olduğunda THY CBT son level rahat vardı. Hakkında söylenecek çok fazla şey yok, neredeyse herkese en basit gelen modüllerden biri bu.

MEK Working Memory - 


En korkulu rüyam panik odam Working Memory :) Araştırmalara göre bu tip testlerde en zoru görsel hafıza içerenlermiş ki gerçekten öyle. İlk başlarda yapamıycam desemde zaman geçtikçe alışılıyor yılmayın kesinlikle. 

Gönderilen CBT lerde sorulan sayısı çok az sınavda 40 tane çıkıyor bu nedenle forumlarda farfan nickli kullanıcının yaptığı programı bulup ( Safa bey paylaşmıştı yanılmıyorsam ) 40 lı olarak çalışın en önemli tavsiye bu. Modülde 10-99 sayıları arasını bildiğiniz üzere şekiller ile aklımızda tutmamız gerekiyor. Kimisi plaka ezberler kimisi hafıza çivisi yapar aklında sayıları bir yerlere bağlar benim yöntemim ise askeri okul okuduğum için devrelerimin numaralarını kullanmak oldu. Bu yöntemi seçme nedenim her bir sayının (Barış Özcan deyimi ile sizler benim için sadece birer sayıdan ibaret değilsiniz) bana bir şeyler anlatması idi. Her bir sayı bir kişiliğe büründü. Yeşil kare olduğunda bu bazen futbol oynamayı çok seven bir arkadaşım, bazen ise doğa aşığı bir arkadaşım oldu böylece aslında şekillere de bir anlam yüklemedim kişiye göre şekile anlam bindirdim ki bunu yapmak gerekli sınavda çok değişik şekiller çıkıyor sonra "BZ" ye Beylikdüzü diyen hiç görmediği " BU " gelince yada çok farklı renkte farklı bir açıda ücgen gelince ne diyeceğini şaşırıyor. Carpe Diem arkadaşlar o anda hikaye yazacaksınız bunun için benim gibi bir şansınız varsa numaralarını ezbere bildiğiniz bir sınıfınız kaçırmayın :) Geçmek için maksimum 5 yanlış diyorlar o da RMS de iyi iseniz 5 kabul ediliyor diyorlar. Sınavda tek bir tane bilemedim onu da bildim lakin hatırlamaya çalışırken süre geçti tam hatırladım soru geçti 39/40 ratio ile verdik çok şükür.


CRM Testi - 


Bu beklenmeyen gol oldu açıkçası daha önce böyle bir testin olacağını kimse söylememişti, tamam DLR 1 sonucumuzu etkilemiyor ama Working Memory gibi bir modül sonrası ve MIC öncesi gerçekten çok sıkıcı ve yorucu oluyor. Bu testte de yine DLR 2 için kişilik testi ile alakalı yazdıklarım geçerli. Sizin takım çalışmasına uygun olup olmadığınız sorgulanıyor. 45 dk kadar süren bir soru cevap testi.

10 dk ara ; 


Hemen kendimizi çatı katına atıyoruz sularımızı içiyoruz arkadaşlarımızla kafa dağıtıyor ve tabii ki ufaktan bir dert yanma/soru karşılaştırma yapıyoruz fakat vaktimizin çoğunu önümüzden kalkış yapan uçaklara verip derin derin nefes alıyoruz.

MIC - 


Eveeeet geldik arkadaşlar hepinizi korkuttukları baş düşmanınıza. Arkadaşlar ben senelerdir FSX de uçarım işim gücüm gösterge bu yüzden yıllardır yazılanları anlamıyordum sanırım benden daha iyi MIC i anlatacak yoktur hep merak ettim kalacaksam bile merak ettim deliler gibi nedir bu çok abartılan şey diye. Vakit geldi Skytest vb. uğraşmaya başladık. Joystick im yıllardır 10 seneden fazla süredir Logitech 3D Extreme Pro zaten benim yani sınavda kullanılan joystick. İlk bir kaç deneme yaptım %80 ler falan 20 dk süren komple testte şaştım kaldım bu mu zor olan şey diye dikkat bile etmemiştim. Sürekli zor ne zor ne diye forumlarda döndüm dolaştım sonrasında bir arkadaş inertia 8-9 değil dedi 5-6 arkadaşlar maksimum dedi diğer herkes bugüne kadar farklı şeyler söylerken onu esas aldım 5-6 çalıştım. Son 7-8 gün %100 ünde altında hiç yapmadım skytestte. Gün geldi merak ediyoruz başladık. Sınav başladığı gibi yönetici bayan açıklamalar yapıyor pür dikkat dinliyoruz öncelikle 45 dk gibi bir deneme alışma süreci. Aman yarabbi dedim bu ne, inertia 8-9 değil varsa 15-16 joystick i oynatıyorum 5 sn sonra donmeye baslıyor 1 sn de 30 derece baş değiştiriyor bizim referans noktaları 2 sn de 100 ft alıyor veriyor kıyamet gibi hemen hızlıca olaya alıştırdım kendimi. Kesinlikle size alçal sağa dönmü diyor lövye öne sağa konuma alıyorsunuz ardından yeşil tuşa basıp modülü başlatıyorsunuz. Bunu yapmadan yeşile bastıktan sonra joystick i ayarlarsanız muhtamelen 100 ft den fazla irtifa açılır arada. Sınav ve Skytest arasındaki temel farklardan biri bu her modülün açıklaması yazıyor ( sağa dön alçal gibi ) ikinci olarak modülü otomatik değil siz başlatıyorsunuz. Denemeler kabus gibi sürünce audio tasklar bölümünün denemelerinde inanılmaz kaçırdım ve yanlış bastığım oldu dedim gittik. 

Sınavı başlatıyorum uyarısı geldiğinde kendimi toplamış(45 dk ter dökme sonrası) iyice konsantre olmuştum. Her modülden önce başlatmadan joystick i ayarladım ve çok güzel gitmeye başlamıştı ayrıca birisinin yazdığı gibi irtifa aldıkça yani tırmandıkça hızın yükseldiğinede şahit oldum bilirsiniz stall a kadar gider düşer normalde hız, irtifa aldıkça ama yükseliyordu denemelerde bunu yaşadım buna kendimi oryante ettim nedeni süratı açınca çok zaman sonra sürat kendini toplamaya başlıyor. Audio tasklara geldiğimde ise inanılmaz konsantre oldum ve tek bir tane kaçırmadım lakin o son modülü tarif edemem daha fazla ne kadar zor olabilirdi... 

Skytest yanında çocuk oyuncağı bile kalamazdı sanki bir uçak düşüyor, virile girmiş bende kendi uçağıma aynı hareketleri yaptımaya çalışıyordum referans noktalarına bakıp :D bir yandan da audio tasklar var tabi neyse ki sadece tek bir kere 20 derece kadar baş kaçırdım, diğer kalan zamanda hep +/- 10 derecede, +/- 100 ft de ve audio taskları tam yapmıştım. Sürat konusunu elimden geldiğinde tutturmaya çalıştım lakin o iş yüküyle gerçekten fazla zaman ayırdığımı söyleyemem. Ha türbülans konusu ise FSX de full türbülans açın skytestte açın kesinlikle yarısı olamaz(FSX 10 da 1 i olamaz) inanılmaz Türbülans vardı. 

Sınavdan bittikten sonra abartmıyorum herkesin göz halkaları mosmordu :) bir arkadaş arabayı park ettiği yeri unutmuştu :) Sonra ben bu inertia ve türbülans meselesine çok takıldım giren insanlara sordum ve şu sonuca vardım. Arkadaşlar MIC de herkese farklı inertia ve turbulans değerleri veriliyor sakın biri 5-6 dedi oburu 7-8 demiş diyerek farklı değerlere çalışmamazlık yapmayın her değere kendinizi alıştırın. Kimisine 5-6 inertia gelmişken kimisine 10 inertia 10 turbulansta gelebilir tamamen bu bir şans. Benim en önemli tavsiyem budur.


Sınav sonrası, yönetici hanımefendi 2 haftaya sonuçlarımızın açıklanacağını söylemişti, biz ordan 4 kişi birleşip bir whatsapp grubu kurduk, en azından birilerine olumsuz geldiğinde bilelim bekleyelim diye çünkü THY olumsuzlara maili önce atıyor olumlulara ise planlama yapılacağı için geç mail atıyordu. Bu dönem nasıl geçti anlatamam :) birbirimize şaka yaparak olumlu / olumsuz maili atarak, hiç tanımadığım numaralardan arandım olumsuz oldu cevabı aldım ardından yine şaka olduğunu falan öğrendim :) yani grup kuruyorsanız bunlara hazırlıklı olun baya profesyonelce kurgu yapılmış şakalar yapıldı birbirimize :D 


Lakin :D Sonucum bir süre sonra THY den bir telefonla açıklandı DLR 1 olumlu cevabı aldım ve 13 gün sonrasına DLR-2 tarihim verildi. Bu yazıyı yazmam çok uzun zaman aldı şuan DLR - 2 ye bile girdim lakin o da süpriz olsun yakında gelir yazısı :) Umarım yazdıklarım, diğer yazılanlar harici size yön tayin edici olabilmiştir. Benim bu süreç dahilinde hep merak ettiklerimi yazdım diğer herşey araştırma ile bulabileceğiniz şeylerdir. Yazıyı bugün yüklüyorum artık lakin aklıma gelen birşeyler yada yorumlarla, istek açıklamalarla bu post günden güne editlecenektir. 


Hepinize başarılar özellikle Tecrübesiz F/O ilanına başvuran arkadaşlarım çünkü hepimizin ne kadar bedel ödediğini biliyorum çok uzun yollar kat ettik. Sizlerden ricam kapalı kutu olmayın artık insanlara yol gösterici olun sizlerde iki kelime lafı kendinize saklamayın anlıyorum hepimiz bu yarışta rakibiz fakat artık yardımlaşmanın zamanıdır. 


Christopher McCandless'ın dediği gibi 

" Happiness Is Only Real When Shared. "



Yine hazırlamış olduğum tek geçim kaynağım :) video anlatımlı 9 saatlik alet eğitimi setini satın almak için aşağıdaki linkten detayları öğrenebilirsiniz. Alet eğitimi için herşeyi düşünerek hazırladım bir bakmanızı tavsiye ederim.


Ulaşmak isteyenler; 
E-mail : yigitbilgic@gmail.com 
Instagram: apieceofaviation
Facebook : Yiğit BİLGİÇ – yigitbilgic@gmail.com 


Yorum yapmak için "Yorumlama Biçimi" kısmını "Anonim" yada varsa Gmail hesabınız "Google" olarak seçiniz.

6 yorum:

  1. Eline sağlık kardeşim güzel yazı olmuş...

    YanıtlaSil
  2. Yiğido Ben Tayfun.Eline sağlık kardeşim inşallah bu yolda sonuca ulaşırız.Birde ben soru sorayım.Duyumlarıma göre bütün format yani şejil sayfa yapısı gibi herşeye sunexden çalış diyorlar.Birebir aynısıymış.Thy'ye bakmaya gerek yokmuş.Tüm modüller için.Senin fikrin nedir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Abi insallah :) evet %90 oyle lakin sunexde bazi konularda yavas kaliyor perceptual icin ornek olarak son levele thyden calismak goz temposunu arttirmak mantikli. Ne kadar kaynak o kadar iyi sonucta.

      Sil
  3. Elinize sağlık genel bir değerlendirme olmuş. Fazla detaya girmeden. Aviation knowledge hakkında bir bilgi kıtlığı var internette acaba hafızanızı zorlayıp bu konuda biraz daha detaylı bilgi verebilir misiniz? Teşekkür ederim. Sonraki adımlarda başarılar dilerim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar sınavdan çıktıktan sonra bile çok az şey kalıyor sağlıklı olarak akılda :) o sebeple aylar sonra hiçbirşey kalmadı diyebilirim. Kısa bir atpl sınavı forumlarda geçen birisi bu konuyla alakalı deneyimini aktarmıştı forumda bulabilirsiniz.

      Sil

Yorum yapmak için "Yorumlama Biçimi" kısmını "Anonim" olarak seçiniz.