25 Haziran 2015 Perşembe

Fotoğraflarla PIC Maceraları




      Herkese tekrardan merhabalar.
      Bilindiği üzere PIC'leri uçtuk yaklaşık 70 saati bitirdim hem IR için gerekli şartı(50 saat PIC) hemde CPL için şartı (150 saat toplam uçuş süresi, IR daki uçuş saatleri eklenince tamamlanmış olacak) tamamladığım için hem günde 4-6 saat arası oto pilot olmadan yaptığım uçuşlardan yeteri kadar yorulduğum için hemde ATPL uzaktan eğitimimde başladığından İzmir'e evime döndüm. Geri kalan PIC uçuşlarını bir ara gidip 3-4 günde tamamlamayı düşünüyorum.
   
    Uzaktan eğitimimde diğer uçuş modüllerini tamamlamaya düşünüyordum ki bir tekme daha THK'dan geldi :) IR'a başlamak için gece uçuş yetkisi NR gerekliydi Temmuz başına planlandı ve sonra tekrar iptal edildi ikinci bir bildiriye kadar :) bekliyoruz. Bu arada bende ATPL derslerine çalışmaya başladım tahminim ikinci uzaktan eğitim döneminde hem PIC'leri tamamlamış hemde IR'a başlamış olurum. Bende bugünkü ATPL çalışmama başlamadan önce bir post daha yazayım istedim. Hergün 6-7 saat arası ATPL'e çalışıyorum yorucu ama güzel işler bunlar. Bu yazıda ATPL'den daha fazla bahsetmeden onu bir sonraki yazıya saklayarak PIC uçuşlarımda edindiğim fotoğraflardan birkaç demet sunmak istiyorum.

      Daha önce bahsettiğim gibi izin almak koşuluyla arkadaşlarımızı uçurabiliyoruz Topair'de. Genel havacılık olarak uçtuğumuz için sanırım en güzel yanı bu :) Kim istemez yanında arkadaşıyla Çanakkaleye doğru bu şekilde alçalmak :) Fotoğrafı çeken arkadaşım Buğra da Üniversiteden arkadaşım, ben uzun yıllardır bu yolda olduğumdan beni bulmuştu okulda ve tanışmamız bu şekilde olmuştu. 19 Haziranda askere uğurladık gitmeden böyle bir sürpriz yaptım. Askerlik hizmetini tamamladığında o da uçuş okuluna başlayacak.







     Buğrayla Çanakkale'ye indiğimizdeki fotoğrafımızda mutluluğu gözünden okunuyor sanırsam :) Tabii havadayken bakılmayan telefonlarımıza yere indiğimizde uçuş plan ofisine gidene kadar'da bakmak gerekli :) İnsanlar meraklanıyor.

     

Belki de Topair de edindiğim en büyük tecrübe, THK PPL uçuşlarımda devamlı mükemmel havaları beklediğimizden bulutların arasından kaçma maceralarıydı :)
     Kaçacak yer olmadığı bazı zamanlar 1-2 dk. bulut içi uçup (aletler yardımıyla) en uygun boşlukta buluttan çıkmak gerekti. Carburator Heat: ON :) Örneğin: Çorlu Meydana inmek için zorunlu içinden geçilmesi gereken bulutlar.
    Çorlu ticari uçuşların yapıldığı meydan olması dolayısıyla Selçuktaki pistten farklı olarak burada holding point'de bazen ticari uçuşlara bazen Type Eğitimi'nin Base Check safhalarında beklemek zorunda kaldık :) Tabii rahatsız etmedi asla :)
    Bazen CB bulutlarından kaçmamız gerekti, VFR şartları korumak ve Türbülanstan olabildiğince kaçmak bu tip uçuşların esasını oluşturuyor.
     Tabii ki CPL'e başvurabilmek için gerekli 300 NM iki meydana full stop landing uçuşum :) Çorlu- Selçuk-Efes bizim meydan- Bodrum - Çorlu. Biz tabii ki biraz abarttık :) 540 mil oldu ama eğlenceliydi. Fotoğraftaki THK'dan en yakın arkadaşım buddy'm Hakan. Şanssızlığımıza tam o eğitim uçuşundan indi ben motor çalıştırdım ancak böyle fotoğraf çekebildik :)
 Edremit'e ilk inişimde daha bu uçakta yanlıza bırakılmadığımdan eğitmenim Veda Kaptanla beraberdir. Edremit Çelebiden arkadaşım tam gözükmesede fotoğrafın çekilmesini sağladı. Sularımızı içip planımızı çekip dönmüştük.
 Ufak uçağın derdi de ufak oluyor :) 38 kts Stall Speed'i heralde başka bir uçakta duymamışsınızdır :) THY'nin sloganı gibi bu ufak hava oluğuda Widen Your World dercesine :)





















     Sabiha Gökçene firma sahibi Hamid kaptanla beraber uçuşumuzda eğlenmedik değil tabii ki :) İstanbul Sapphire'in yanından 1500 ft'de geçip boğazdan Sabiha'ya devam etmek gibisi tabii ki yoktu :) İstanbul Havacılık Kulübüne gittik Sabiha Gökçen'de orada Hamid Kaptan Evektor uçaklarının Türkiye temsilcisi olduğundan uçak sattı İHK'e. Kanat altında güzelce 34 pistinin yanında gölgede rüzgarın tatlı tatlı vuruşuyla oturmak, muhabbet etmek de süperdi :)
Durum böyle olunca tabii ortaya böyle gülünç durumlarda çıkmıyor değil :) 747'nin yanına park ettim daha ne yapabilirim ki :)


 




Edremite doğru deniz üzerinden alçalmak, Rüzgar Tanrısının evi diyorlar kimileri. Bazı inişlerde 3000ft altında özellikle türbülansı ciddi derecede hissettiren yer.





     Çorlu meydanda bu kadar fazla pervaneli uçağın arasında olmak insana Amerikadaymış gibi hissettiriyor. Sanki yerel bir Pilot's BBQ Day varmış gibi :)
Bodruma CPL şartı için gitmişken neredeyse Topair'in uçaklarının hepsi ile geldik :) Evektor'den farklı tipte olanlar Efes'e iniş yapmadı direk Çorludan Bodruma indiler. Zaten bizden epey yukarıda ve hızlı uçuyorlardı. Bizim olduğumuz irtifalarda headwind onlarda tailwind olduğu için hızlarına hız kattılar :).



Zaten IAS (Indicated Air Speed)'imiz çok düşük olduğu ve otomatik pilot olmadığı ve havada sıkılmamak için kontrol kabiliyetimi iyice arttırdım. Gayet stabil bir level flight sanırım :)

     Bir süre de Topair'in sahip olduğu Evektor ile aynı sınıftaki bir diğer uçak olan Aero AT-3 uçağı ile uçtum. Uçak tamamen pilotun kontrol kabiliyetini arttırmak için tasarlanmış hatta Veda hocanın söylemine göre Pitts zor ama Extra 300L tipi bir uçağı bunu uçuran uçurmakta zorlanmazmış. Bunu uçurmak pilotaj yetilerim açısından gerçekten çok şey kattı.



     İlk 100 saatimize girdiğimiz zaman bu fotoğraf çekilmeden olmazdı :) 100 saat dolduğunda başlangıçtaki insanla o an ki insan çok farklı hissediyor / düşünüyor. Uçucu olmanın insana ufacık zamanda neler kattığını ve tecrübelerimin ne kadar çok arttığını düşündüm inene kadar.

       Bu da yine Veda hocanın Amerika'dan dönüşü getirdiği bana bir günlüğüne sürpriz yaptığı hediyesi :) yol boyu dual uçtuğum zamanlarda devamlı alet uçuşunda bildiklerimi anlatıyordum o da bugün bunu takıyorsun dedi çantasından çıkartıp :) gayet güzel bir deneyimdi. Türkiye'de çoğu uçuş okulunda kullanılmıyor bu gözlükler. Bu gözlük sayesinde dışarısıyla iletişiminiz kesiliyor sadece aletleri görüyorsunuz. Gözlüksüz ve gözlüklü inanılmaz fark var alet uçuşunda.




      Çanakkale kalkışları her zaman olması gerektiği gibi gurur verici oluyordu. Bazı zamanlar çocukken arabayla altından geçişimi hatırlardım :) Bizler büyüdük bakış açımızda yükseldi :)































Hava hızımızın haliyle düşük olması 35 kts'a varan headwind alınca yer hızımızı otomatik olarak etkiliyordu :) ama bu PIC saatlerini doldurmak açısından aslında iyi bişey daha uzun süre havada kalabiliyoruz böylece :)













     
Bundan sonrasında çekmiş olduğum diğer güzel fotoğraflarla devam ediyor ve sizlere elveda diyorum.

Sağlıkla kalın...
Ulaşmak isteyenler;
Facebook : Yiğit BİLGİÇ – yigitbilgic@gmail.com
Instagram – bigityilgic










Bulut Sörfü 




 Marmara Denizi Üzeri Günbatımı


 

Avşa Adası








Fatih Sultan Mehmet Köprüsü

Sağlıkla kalın...Ulaşmak isteyenler; 
E-mail : yigitbilgic@gmail.com 
Instagram: apieceofaviation
Facebook : Yiğit BİLGİÇ – yigitbilgic@gmail.com 




Yorum yapmak için "Yorumlama Biçimi" kısmını "Anonim" yada varsa Gmail hesabınız "Google" olarak seçiniz.

14 yorum:

  1. Her gün kontrol ediyordum siteyi, yeni bir yazı var mı diye. Çok güzel bir paylaşım olmuş. Sanki ben de senin gibi her gün kalkıp hazırlıklarımı yapıp uçuşa gidip yorulmuş gibi hissettim. Çok güzel özetlemişsin. :) Bir şey sormak istiyorum. PIC uçuşlarında otopilota alınarak uçulabiliyor mu? Bilek geliştirmek için mi otopilot uçmadın yoksa PIC uçuşlarında otopilotsuz uçma zorunluluğu mu bulunmakta?

    YanıtlaSil
  2. Hayir ucakta otopilot donanimi olmadigi icin elde :) tabiiki otopilotla gidebilirsiniz ama tavsiyem gitmemek zaten ogrenciyken o bilek oturcak ki yolcularimiz hep gulsun :) ayrica guzel sozler icin tesekkur ederim :)

    YanıtlaSil
  3. Asıl ben teşekkür ederim böyle güzel fotoğrafları bizimle paylaştığınız için. Aklıma hep şu geliyor ama belki biraz saçma gelecek o yüzden sormadım deneyimli kaptanlara kendime güldürmemek için. :) Eğitim alanların fotoğraflarından gördüğüm kadarıyla levye hep sol elle tutuluyor çünkü sağ elle de bir yandan gaz vs. ilgileniliyor. Yani ATPL eğitiminde sol el gelişimi yönünden bayağı faydalı. Peki şirketlerin tecrübesiz f/o alımını düşünürsek mesela THY tecrübesiz f/o alımında simülatör sınavı yapıyor sağ koltukta mı oturuluyor yoksa sol koltukta mı oturuluyor? Çünkü sağ el fazla kullanılmıyor eğitimde herhalde anladığım kadarıyla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Atpl calismayi yeni bitirdim uyuyordum hemen yazayim :) titresimden dolayi throttle kolu herzaman geriye kacmaya meyilli fakat evektorda kilit sistemi var ufak rpm degisimleri kol dondurulerek buyukler ise butona basip itilerek yapiliyir. Cessna gibi ucaklarda throttle geriye kacip ogrenci farkina varmadan stall olmasin diye el oraya alistiriliyor. Gelelim asil sorumuza :) 172 de lovye tutarken Evektor'da stick kullandim ikisi cok farkli seyler lakin 2 ucusta alistim. Burdan yola cikarak base check deki pilotlari dusunuyorum hep sagdalar alismak cok zor olmayacaktir cunku asil alisilmasi zor olan ucus disiplini, nirengi/ufka alismak, aletlere bakmadan level flight/duz ucus yapabilmek ve alcalma yukselme ve yatislardin vicut uzerine etkilerine alismak. Ona alisinca ucagin kanatlari sizin kanadiniz olur :) tabir hep bu tam olarak. Yani zaten bu etkilere alisan bir kac saat ucus ile parmak ucuylada sag eliylede ucursa o ucagi ucurur. Umarim yararli olabilmisimdir. Saygilar İyi geceler. Bu arada telefonumdan yazdim Surc-i Lisan ettiysem affola.

      Sil
    2. Teşekkür ederim, iyi geceler. :)

      Sil
  4. meraba. birsey sormak istiyorum thk nin saatlik ücreti 250 euro olarak yaziyor ogretmensiz. bu sekilde kiralayip yurtdisina gidebilir miyim ornegin italyaya

    YanıtlaSil
  5. Şöyle söyleyebilirim THK da böyle bişey imkansız ama çeşitli şirketlerden kiralama yapıp vizeniz ve pasaportunuz varsa mümkün. Türkiyede kendi uçağı olan birisi var bu şekilde Diamond Da-40 ı ile uçuyor hatta Avrupada uçmanın çok rahat olduğunu söylüyor. Macaristanda PIC uçan arkadaşlarda aynı şekilde hatta 4000 ft altı acil durum yoksa VFR trafikleri konuşmuyormuş.

    YanıtlaSil
  6. Yeni yazı gelsin artık. Özledik yazılarınızı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler şakin şu sıralar 6 dersi vermek için çalışıyorum son günler face bile kapalı durumda :) sınavları verelim yazılar gelir :)

      Sil
  7. merhaba. bir yerlerde okudum aslında bize yanlış öğretilmiş uçaklar bernoulli prensibine göre uçmuyormuş eğer öyle olsa imiş cessna 172nin kalkmak için saatte 650 km/s gibi hızlara ulaşması lazımmış. ne derece doğru bu ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizi şöyle alalım :) https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airplane/wrong1.html from bernoulli's equation denilen yerde liftin nasıl oluştuğuna deniliyor. Çok basit bir deney yapın bir parça kağıdı dudağınızın önüne koyup kadğıdın üzerinden üfleyin kağıt yukarıdan geçen hava akışının (velocity) artacağından bölgedeki basınç azalmasından dolayı havalanıcaktır. Aşağıdaki basınç daha fazla olduğundan kağıdı kaldırır. Kanattaki kamburlukta bunu sağlıyor kısaca.

      Sil
    2. http://www.freepist.com/temel-aerodinamik-bilgileri bende sizi buraya alayım bildiğim herşey gitti şuan geriye kalan bir parça hüzün. :)

      Sil
  8. yiğit abi senden en büyük ricamız salağa anlatır gibi belli başlı konular yazman. uzun zamandır bekliyoruz duy sesimiz :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar, sınavların 6 sını verdim picleri de buhun itibari ile bitirdim ptesi izmire dönüyorum iki adet post ile özlem gidereceğiz :)

      Sil

Yorum yapmak için "Yorumlama Biçimi" kısmını "Anonim" olarak seçiniz.