29 Mayıs 2015 Cuma

Teknik Terim Karmaşıklığına Çözüm

Kısa bir süreden sonra tekrardan merhabalar. Hazır Balkanlardan gelen soğuk hava kütlesi ülke üzerinde kırkikindi sezonu öncesi son şovunu yapıyorken uçamıyoruz sorulara devam edeyim. Teknik terimler üzerinden geçeceğim bu yazımda çünkü birçok kişi havacılık terminolojisinde zayıf özellikle de bu işe yeni atılanlar.
   1-      Entegre ATPL Eğitimi – Entegre kurslarda öğrenciler 0 bilgiyle başlar Frozen ATPL alarak mezun olurlar. Okula girdikleri gibi ATPL yer dersleri başlar ve sınavlarını verirler. ATPL dersleri bitiminde PPL IR NR CPL ME MCC gibi modüllerin uçuş eğitimlerini birbirine entegre edilmiş halde  hiç ara vermeden tamamlarlar. Entegre eğitiminin artısı olduğu gibi eksileride mevcuttur. Eğitimin artısı hiç ara vermeden eğitim devam eder. Eksisi ise eğitim süresince yalnızca SPL yani Student Pilot License’a sahip olunur, okulla herhangi bir sorun yaşarsa öğrenci pilot lisansı olduğu için okul ile ilişik kesip diğer bir okula geçişi çok zor hatta mümkün değildir. Belirlenmiş paket fiyat ödenmek zorundadır. Eğitim kurumu tüm dönemi aynı zamanda mezun etmeye çalışır siz biraz öne geçseniz uçuşlarda arkadan gelenleri beklemek zorunda kalırsınız. ATPL dersleri genelde 650 saat yerinde olarak işlenir.
    2-      Modüler ATPL Eğitimi – Modüler kurslarda öğrenci isterse tüm modülleri (PPL IR NR CPL ME MCC ATPL Ground Lessons) bir kurumdan alır, isterse her birini ayrı ayrı kurumlarda alır. Bunun en güzel yanı sorun yaşarsanız ayrılabilirsiniz ve her eğitim modülünün fiyatı her okulda farklıdır. Hangi modül nerede ucuzsa oradan alıp daha ucuza ATPL Frozen’a sahip olabilirsiniz. Eğitim başladığından sonra 1 ay yer dersi ve 45 saat uçuş eğitiminden sonra PPL lisansınızı alabilir ve pilot olursunuz.  %50 si uzaktan eğitimle ATPL yer derslerini alabilir bu uzaktan eğitim aşamalarında diğer modüllerin uçuşlarını sabahtan yapıp derslere akşam çalışırsanız eğitim dönemi kısalır. Her modül için modül başlangıcında ödemeyi yapabilirsiniz. Eksi yanı ise modüller arasına zaman farkı girerse eğitim süresi uzayabilir.
    3-      VFR – Visual Flight Rules Görerek Uçuş Şartları – 10000 ft altı uçuşlarda 5 km, 10000 üzeri uçuşlarda 8km yatay görüş sağlanabilmeli. Bulutlardan yatay ayrım 1500 m. Olmalıdır. Bulutlardan dikey ayrım ise 1000 ft. 300mt olmalıdır.
   4-      Type Rating – Tip Yetkisi, herhangi bir uçağı uçurabilmek için alınması gereken uçak tipine haiz eğitim ve ardından o uçak için alınan yetkidir. Uçak tip ve özelliklerine göre bu eğitimin süresi 1 günde olabilir aylarda sürebilir.
     5-      PPL – Private Pilot License Hususi Pilot Lisansı ; VFR şartlarda kendi uçağınız yada type rating (type eğitimini) aldığınız herhangi bir uçağı ticari amaçlar dışında uçurabilmenize imkan sağlayan lisanstır.
    6-      PIC – Pilot in Command, Sorumlu Pilot Uçuşlarıdır. Eğitim uçuşları haricinde uçulan, uçağın pilotunun sizin olduğunuz uçuşlardır. PPL aşamasında eğitim uçuşları olduğu gibi PIC uçuşları da mevcuttur.
    7-      NR – Night Rating Gece Uçuş Yetkisi, ismindende anlaşılabileceği gibi gece uçuşu yapabilmek için alınan yetkidir. Şartı; Geçerli bir PPL lisansına sahip olmak.
    8-      IR – Görerek uçuş için gerekli yukarıda VFR bölümünde bahsettiğim VMC Visual Meteorological Conditions oluşmaması durumunda, gece uçuşta kullanılan yerde konumlanmış seyrüsefer cihazları sayesinde uçuşun yapılabilmesini sağlayan yetkidir. Şartı; PPL, NR ve 50 saat PIC saatine sahip olunmalı.
    9-      CPL – Commercial Pilot License Ticari Pilot Lisansı, Bir uçağın pilotu olarak ticari uçuş yapıp, uçtuğunuz için şirketlerin size ödeme yapmasını, para kazanmanızı sağlayan lisanstır. Bu lisans olmadan herhangi bir yolcu uçağında, yangın söndürme uçağında, ilaçlama uçağında uçup maaş alamazsınız. Şartı; PPL, IR, CPL, NR ve 150 saat toplam(Eğitim ve PIC) uçuş saatine sahip olmak.
     10-   ME – Multi Engine Çok motorlu uçaklarda uçabilmek için alınması gereken eğitimdir.
    11-   MCC – Multi Crew Coordination – Birden daha fazla sayıda pilotun görevde olduğu uçuşlarda ekibin bir takımın parçaları gibi çalışabilmelerine imkan sağlayan kurs’tur. İletişim, karar verme, ekip çalışması temel konularını içerir.
    12-   ATPL(Airline Transport Pilot License) Ground Lessons -  Havayolu taşımacılığı pilot lisansı alabilmek için 14 dersten oluşan yer dersi eğitimidir. 14 dersin sınavları verilmesi sonrasında PPL NR IR CPL ME sahibi pilotlar Frozen ATPL sahibi olarak havayollarına başvurabilirler. Bu donmuş lisansın erimesi için toplam uçuş saatiniz 1500 saat olmalıdır eriyince isminin başındaki frozen ibaresi kalkar ve ATPL (A) sahibi olmuş olursunuz.
      13-   CFI – Certified Flight Instructor – Sertifikalı Uçuş Öğretmeni, uçuş öğretmeni olmak için eğitimini almalısınız.
    14-   JAA & EASA- Joint Aviation Authorities  Havacılıkta her kuruluş bir otoriteye bağlıdır JAA eskiden tüm Avrupa’nın otoritesi olsa da kuralları biraz daha katılaşmış şekilde çoğu Avrupa ülkesinde şimdi JAA yerine EASA (European Aviation Safety Agency) kabul edilmiştir. Ülkemiz EASA gereksinimlerini henüz karşılamadığından Türkiyede alacağınız lisans JAA otoritesine bağlı olacaktır ve aldığınız lisanslar Avrupada uçmak isterseniz lisans için ufak çevrimlere ihtiyaç duyacaksınız. Gereksinimlerin karşılanması durumunda ülkemizde de EASA geçerli olacaktır. EASA lisansları ile Avrupa ve Türkiyede işe girebilirsiniz.
    15-   FAA – Federal Aviation Authority – Amerikada yapılan havacılıkla ilgili her türlü işin bağlı olduğu otorite. Bu otoritenin kurallarında ATPL lisansı farklı şekilde alınmaktadır. Öğrenci pilotlar ATPL yer dersleri harici her modülün önce dersini sonra uçuşunu yapar sonrasında yazılı ve sözlü sınava girerler geçerlerse lisansı/yetkiyi alırlar. ATPL sınavı yoktur, eğer hava yollarında uçacaksa pilot 1500 saat uçuşunu gerek öğretmen gerek uçak taşımacılığı gerek air taxi gibi işlerde  tamamlamalıdır. 1500 saat uçan pilot havayollarında uçabilir.

Her lisans bir diğer lisansa çevrilebilir. Bunun için her lisans türünden bir diğerine geçmek için şartlar bellidir. Bu konuya girmeyeceğim, zaten bu kısma kadar gelen Pilot bunu bilmek zorundadır, oraya kadar gelmeyip öğrenmek isteyenlerde bilsinler ki hepsi birbirine çevrilebiliyor :) o zaman geldiğinde zaten öğreneceksiniz eğer FAA den alırsanız lisansınızı. Neden böyle dedim? Çünkü mutlaka gittiğiniz yerde bir Türk olacak ve o çoktan öğrenmiş olacak. Bu işler böyle :). Bu kısım aklıma gelen veya yorumlarda sorulan kısaltmalar arttıkça uzayacaktır. 

Sağlıkla kalın...
Ulaşmak isteyenler; 
E-mail : yigitbilgic@gmail.com 
Instagram: apieceofaviation



Yorum yapmak için "Yorumlama Biçimi" kısmını "Anonim" yada varsa Gmail hesabınız "Google" olarak seçiniz.

15 yorum:

  1. Net ve kısa cevaplar olmuş, teşekkürler. Bu arada 19 Mayıs Üniversitesi'nin kurmuş olduğu UZAYTEM var, o da pilotaj eğitimi veriyor. Bildiğim kadarıyla Top Air'ın kullandığı uçak tiplerini kullanıyorlar. Ücretleri bayağı uygun diyorlar fakat internette hiç yazı göremedim. Orada da belki pilotaj eğitimine devam etmeyi düşünürsün, uzaytem ile ilgili bilgi alırsan mutlaka paylaş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu yorum yazar tarafından silindi.

      Sil
    2. Merhabalar, uzaytem ile ilgili bilgim var ucaklarini zaten bizim topairdeki hocalar getirdi. PIC ucmak isterseniz 400tl/saat fiyati. Yaniniza safety pilot vermiyorlar al git diyorlar :) bu sebepten oturu oraya PIC ucmaya giden arkadasim topair e geri dondu cunku kimse bir ucagi ilk kez kullanacaksa 10 saat safety pilot ile en az ucmadan yurek yemediyse ucmaz/ucmamali :) ayrica Samsunda 3 gun ucmayi bekleyip hava durumunun malul lokal sebeplerden kotu olmasindan ucamamisti. Bilgi olsun diye onu da eklemek istedim. Iyi gunler olsun.

      Sil
    3. TAFA sitesinde 85 saatlik PIC uçuşu KDV dahil günlük kurla 43.000 lira. UZAYTEM'de de 85 saat 34.000 lira ediyor. Tabii ikamet de var fakat Samsun çok pahalı bir yer olmadığından yine TAFA'dan daha hesaplı olur. Bu arada dediğiniz gibi safety pilot verilmiyorsa bu bilgiyi öğrendiğim iyi oldu ben de PPL eğitimimi o zaman ya TAFA ya da UZAYTEM'den alacağım. Verdiğiniz bilgi için sağolun. Bir de airporthaber'de evektor uçak kazasında çok olumsuz yorumlar yazılmıştı. ( http://www.airporthaber.com/haber/yorumlar/ucagin-dusus-ani-kokpit-kamerasiyla-goruntulendi-51436) Yan rüzgar limitinin 10 knot olduğundan ve uçuş eğitimine pek uygun bir uçak türü olmadığından bahsedilmişti. Ben de tabii hiçbir şey bilmediğimden korktum böyle yorumları görünce. Zaten stall olma korkum var. :) Bir dahaki yazında bu uçak türünü bize tanıtabilir misin? Teşekkürler. :)

      Sil
    4. Efendim tekrardan merhabalar :) hesapta bir yanlislik var ben euro 3.03 ken bile 35 kusur verdim 85 saat icin. Yazdigim gibi 50 saat uzeri pic 149 euro fiyati. Uygun olsa arkadasim donmezdi zaten :) topairdeki ucaklar dusmemistir cunku 50 saat bakimlarini ucaklarin biz goturduk bakima :) daha sifir jilet ucaklar. Evektor poh kitabinda yan ruzgar limiti 12 kt dir ve yeni testlerle 18 kt oldugu olculmus yeni basimda 18 kt olarak duzeltilecek. Ucak icin imzami basarim inanilmaz stabilitesi olan bir ucak bu ucak. Ben cessnadan sonra duz ucustaki stabilitesi ile evektor a hayran kaldim. Hele hele ki throttle lever i inanilmaz bir aygit :) stall olmak icin ugrasmalisiniz sahsen ground speedi 30 kt a kadar dusurdum bir gun 30 kt kafa ruzgari varken helikopter gibi havada kaldi tayyare. Hic supheniz olmasin mukemmel bir ucak. Alttan kanatli ayrica tadini alana ozlettirir kendini :) telefondan yazdim surcu lisan ettiysem affola simdide :) hayirli aksamlar olsun :)

      Sil
    5. Merhaba :) Top Air Flight Academy'nin resmi sitesinde 85 saatlik PIC ücretine % 8 KDV'siz 13650 € yazmışlar. KDV ekleyince de 14742 € yapıyor. Günlük kurla da 43.200 lira ediyor. Herhalde yanlış yazdılar sitelerinde ücreti ya da indirim yapmışlardır. :) Evet, gönderdiğim haber başka bir ülkede gerçekleşen kaza. Yorumları görünce endişelenmiştim bu uçak türüyle ilgili fakat yorumun rahatlattı beni. Hiç önemli değil telefon, tablet vs. bu kadar ayrıntılı bilgi alabildiğime çok seviniyorum. Çünkü herkes bilinen okullarla ilgili (Ayjet vs.) hep yorum yazıyor bu okullarla (TAFA, Uzaytem vs.) ilgili bilgi almak zor oluyor. Bilgilerin değerli. Paylaştığın için sağol. Eğitimde başarılar diliyorum. :)

      Sil
    6. Evet sitede fiyatlar biraz fazla cikiyor. Ppl nr pic alinca hem indirim hem taksit yapiyorlar birde. 3.03 olmasina ragmen bana kurda bile indirim yaptilar 35-36 arasi bir rakam odedim. Bu kadar ovduk marketing gibi olduk bir sonraki posta dekontu mu koysam ne :) inanmiycak insanlar ama belki beklenti cok dusuktu fazlasi gelince ondan memnun kaldik. Su siralar ucuslar tek ucaga kaldi cunku bakim sonrasi diger bakima goturdugumuz ucaklar Shgm kontrolune giriyormus onlari bekliyoruz kontrolden sonra tekrar Evektorlarimiza kavusacagiz. Suan tek aero at3 ile devam ediyoruz gunde 2-3 saat. Diger cirrus ve piper ucaklar ile ise diger modul egitimlerini veriyorlar. Sitesinde ucak sayisida az gorunuyor bildigim kadariyla 7 ucaklari var 4 tanesi pic digerleri egitim icin. En son milyon dolarlik bir piper 46 aldi super tayyare cift motor egitimleri verilcekmis onunla. Iyi geceler size ben artik uykuya yarin sabah Canakkale seyruseferim olacak. :)

      Sil
    7. Marketing falan olur mu hocam bildiklerini anlatıyorsun sonuçta. :) Çok sağol ayrıntılı bilgi verdiğin için, iyi uçuşlar diliyorum. :)

      Sil
    8. Tesekkurrler :) Tuttuk Corlu yolunu yine. Iyi gunler olsun

      Sil
  2. yiğit kaptanım güzel bir muhabbet olmuş bende topair hakkında birşey sormak istiyorum şuan ppl eğitimi için ayjeti seçmem mi iyi olur topair mi aradaki fiyat farklari malum. ama topairdede pplimi 7 8 ayda almak istemiyorumm acikcasi siz bu isin en basinda olsaydiniz topairi ppl icin tercih edermiydiniz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu isin en basinda yine THK derdim. Bunun iki sebebi var dolar 1.92 idi diger sebep ise Topair oncesinde Albatros havacilirk adinda akrobasi pilotu Murat Ozturk kaptanindi ve bir gosteride maalesef hayatini kaybetti. Allahtan gani gani rahmet diliyorum muthis bir insandi. Haliyle albatros el degisti ve ismi degisti topair olarak. Buda shgm den onay gerektiriyor egitim yetkisi icin. Ikinci sebep egitim yetkisinin henuz 2 ay once alinmis olmasi yani zaten istesemde egitim goremezdim :) fakat suan ppl leri hakkindada bir bilgim yok piper 28, sr-20 yada evektorler ile egitimler veriliyor olabilir. Ilk iki ucakta cok ucmak istedigim icin cok isteyerek / yaklasik yari yariya fiyat farkindan dolayi da muhtamelen nasil pic icin cesaret ettiysem edip gelirdim. Ayjete kesinlikle gitmezdim, yanlis anlasilmasin kotulemiyorum fiyat cok fazla alinan lisans ayni. Hoca deseniz thk ve tafa da en iyi hocalarla uctum belki sansima muhtesem verimli gecti ucuslarim bu yuzden bir eksikligini hissetmedim ayjetin. Tek eksik kalan yani hayalim single engine de sr-20 yada 22 ile ucmak multide diamond da-42 de ucmakti o olmayacak cunku Thk da Tacnam diye bir ucak mevcut cift motor egitiminde. Bu konuda da bunlari soyleyebilirim.

      Sil
    2. Okula geldim sordum ppl isini haziranda donem aciliyormus ppl ve pic evektor rtc de night rating ise dun uctugum Aero At-3 tipi ucakta. Geri kalanlara devam etmek isterseniz Yunanistanda PA 28 ile ir cpl Pa 44 ile de multi engine imis. Indirim ve taksitlendirme oluyor ppl pic nr icinde. Bizimde bugun ucuslar kesildi balkanlar isimize comak soktu 50 kt ruzgar var :)

      Sil
  3. samimiyetle resmilik arasında gidip gelerek adamsınız demek istiyorum. çok teşekür ederim. olaya felsefik yaklaşalım uçmaya o eşsiz hissi yaşamamızı sağlayanda hava bizi o histen mahrum bıraktıran da bu hava :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cok tesekkur ederim :) Genel ruzgar endeksi 20kt olunca bugunde ucusumuzu gerceklestirdik :) herkesin bir kere Veda hoca ile ucmasini isterim :) hem eglenceli hem ogretici bir ucus daha gecirdik bugun. :)

      Sil
  4. merhaba. ppl ders notlari bekliyoruz artik sizden :) ucus teorik kisimlarida olabilir palye tipleri gibi

    YanıtlaSil

Yorum yapmak için "Yorumlama Biçimi" kısmını "Anonim" olarak seçiniz.